Водещият германски производител на гуми и доставчик на технологии за автомобилната индустрия Continental ще представи демо автомобил със стъкла, които се затъмняват само с едно натискане на бутона. Иновативната технология ще бъде демонстрирана по време на Consumer Electronics Show (CES) в Лас Вегас от 1 до 6 януари 2016 година.
“Интелигентното управление на стъклата” работи чрез специални тънки слоеве, които са вградени в стъклата и променят прозрачността си под влияние на електрически сигнали. Технологията, която е готова за производство, е основана на вградени частици, които се нареждат произволно, когато не са заредени и затъмняват стъклото отвън, запазвайки прозрачността отвътре навън. При подаване на напрежение те се подреждат паралелно и по този начин стъклото става прозрачно и от двете страни. Свързани с автомобилните системи, “интелигентните стъкла” стават светли когато шофьорът приближи колата с умен ключ или смартфон.
“Селективното, частично затъмнение на страничните и задни прозорци, както и част от предното стъкло не само осигурява значително по-голям комфорт за пътниците, но и прави по-безопасно шофирането,“, обяснява Андреас Уолф, директор на бизнес направление Купета и безопасност в Continental. Често даван пример в случая е ниско слънце на хоризонта. Ръката на шофьора инстинктивно се вдига от кормилото към сенника. „Резултатите са както нарушена видимост, така и моментно намаляване на контрола над автомобила“, допълва г-н Уолф. В бъдеще такива ситуации могат да бъдат предвидени и стъклата автоматично ще се затъмняват.
Чрез използването на такива тънки слоеве, слънчевата радиация намалява много по-ефективно в сравнение с други подобни технологии. „Това означава, че ние ще можем да предпазим от нагряване купето и така намаляваме температурата в автомобила,“ пояснява Уолф. По този начин се облекчава климатичната система, която вече може да е по-малка, по-енергийно ефективна и следователно много по-лека. Нещо повече, допълнителното тегло на сенниците в колите и механичните щори е премахнато, което има позитивен ефект върху околната среда. „Нашите изчисления показват, че емисиите на CO2 са по-малко с 4 грама на километър благодарение на тези промени. По този начин обхвата на електрическите коли нараства с близо 5.5%.“
Освен намаляването на температурата в купето, “умното” затъмнение на стъклата на автомобила подобрява и изолацията от външното внимание. „Ако превозното средство е
паркирано, стъклата се затъмняват автоматично и така никой отвън не може да види вътре в купето на автомобила.“, допълва Уолф. Интелигентното управление на стъклата също дава много нови възможности на дизайнерите. Според Уолф стъклените повърхности могат да бъдат разширени без да е необходимо определени места да се покриват механично. Наличният тънък слой има лек син блясък, но в бъдеще Continental очаква да се разшири и гамата от предлагани цветове.
Използваните тънки слоеве са налични от дълго време, но досега технологията се използва само на покрива на определени модели автомобили от висок клас. Инженерите на Continental демонстрират интелигентната активация на технологията “Suspended Particle Device” също и за страничните и задни стъкла, както и предното стъкло за първи път на тестови автомобил. Поради законовите изисквания първоначално тя се представя само в разрешената зона за сенниците.
Други алтернативи за подобна технология са основани например върху използването за течни кристални полимери или явлението, наречено електрохромизъм. Последното използва способността на молекулите и кристалите да променят оптическите си свойства под въздействието на електрически заряд. Тази технология вече е внедрена в автомобила, за да затъмни вътрешните и външните огледала като по този начин предотвратява ефекта от заслепяване. Недостатъкът при по-големи повърхности е, че те изискват повече енергия, за да постигнат най-кратко време за превключване.
Коя технология ще надделее в крайна сметка не е най-важното, тъй като всяка една от тях се управлява електронно. Ключът е в софтуерът и интелигентната свързаност с автомобила. „В Continental използваме познанията си за цялостната система и затова можем да интегрираме необходимите функции в модема за управление на автомобила и ние коригираме алгоритмите, така че прозорците да осигуряват максимален комфорт и безопасност на шофьора на пътя като същевременно намаляваме отделяните вредни емисии. Външния вид на прозорците е програмиран за интелигентна реакция според променящата се светлина, както и автоматично компенсиране на външната температура и ефектите на стареене.“, допълва Андреас Уолф.