През последните години хотелските вериги по света с тревога наблюдават разрастването на един американски технологичен стартъп, който при това … не разполага дори с един единствен недвижим имот. Става въпрос за платформата Airbnb, която свързва милиони хора по света, позволявайки на собствениците на имоти да отдават тях или отделни стаи на туристи или пътуващи по работа.
Когато основателят на сайта Брайън Чески го създава, той е безработен и не може да си плати наема на квартирата в Сан Франсиско. Първоначално той пуска Airbnb с цел да отдаде под наем един ъгъл от собствената си квартира, снабден с надуваеми матраци. Постепенно негови познати се включват с части от техните жилища и днес платформата се оценява на nad 20 млрд. щ. долара, а имотите, предлагащи се в нея са стотици хиляди.
Хотелските вериги дълго време се преструваха, че игнорират нейното развитие, но по всичко личи, че този етап е приключил. “Много се съмнявам, че те са сериозна заплаха за основната стойност, която предлагаме ние” – заяви преди ден главният изпълнителен директор на веригата Хилтън Кристофър Назета, добавяйки че Airbnb просто не може да предложи удобствата, които хотелите му могат.
Мениджърът добави, че екипът му дълго време е обмислял потенциалните опасности, идващи от разрастването на Airbnb и дори е платил за независими проучвания по темата. Изводите са, че търсенето, което онлайн платформата задоволява, не се припокрива със сегмента, в който оперира Хилтън. Дори и изводите на Назета да са правилни обаче, едва ли същото може да се каже и за по-малките хотели и хотелски вериги, които се борят за по-ниска категория клиенти и в много по-голяма степен търпят конкуренция от евтините стаи и апартаменти, предлагани в Airbnb.