Хиляди години скална живопис – социалната мрежа на бронзовия век

В северните райони на Русия (Залавруга) и Швеция (Немфорсен) са намира огромно количество скални рисунки, обхващащи няколко хиляди години. С тяхна помощ хората са общували с отдалечени племена и потомци, което позволява да се проследи развитието на номадските общества от началото на бронзовия век в продължение на много поколения.

Археологът от Кембридж Марк Сапуел е анализирал различни типове изображения с помощта на най-новите технологии и е стигнал до извода, че тези скални рисунки могат да се сравнят с виртуалната стена на съвременните социални мрежи.

Скалите са разположени по бреговете на реки, а онези древни племена най-вероятно са се придвижвали с лодки, разказва специалистът. Изучените от него рисунки се намират в близост до прагове и водопади, тоест в места, където се е налагало излизане от водата и ходене пеша с кануто и животинските кожи на рамо.

В Залавруга и Немфорсен са открити около 2500 изображения на животни, хора, лодки, ловни сцени, както и кентаври и русалки. С помощта на специален софтуер археолозите лесно могат да сравнят колекциите изображения, заемащи голяма площ и да изяснят кое се е появило отначало и кое – след това. По този начин може да се разбере как се е променяло изкуството през поколенията, какви културни нововъведения са въвеждани с разпространението на заседналия начин на живот и какви търговски пътища са прокарвани.

Сходството с Facebook се заключава в това, че хората са изразявали своето отношение към създадените преди това рисунки – например, внасяли са корекции или са оставяли бележки.

Първите рисунки от Швеция са на около 6000 години. На тях основно са изобразени животни, в  частност лосове. Сапуел интерпретира бележките като приличащи на “Like” – знаци за одобрение от страна на първобитните критици. Ако нещо не им е харесвало, хората просто са го подминавали.

Любопитна е относително рязката загуба на популярността на лосовете в полза на лодките – централната тема на разговорите се е изместила от сушата към водата.

Няколко века след това са започнали да се развиват и антропоморфните мотиви с добавки на стари и нови начини за изобразяване на животните. Вероятно този процес отразява размишенията на древните шамани на анимистични теми. Появяват се първите хибриди на хора и животни – на север са били много популярни полу-хората – полуриба, полулос и даже полулодка. Макар да не са се запазили никакви свидетелства за митологията на тези народи, очевидно е, че рисунките са отразявали нов светоглед.

С времето изкуството става мобилно – към второто хилядолетие преди новата ера, животните започват да се изобразяват по дръжки на ножове и керамика. Създават се нови търговски пътища, обхващащи цяла Швеция и Норвегия и по скалите се появяват предметите, донесени отдалеч.

Защо именно тези места са привличали хората в продължение на хилядолетия? Марк Сапуел предполага, че цялата област е знаела за тези рисунки и хората са искали да усетят връзката със своите предци и съседи. Точно по същия начин, както ние днес влизаме в библиотеки и книжарници.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *