Ново проучване на IBM, проведено сред над 1700 главни изпълнителни директори от 64 страни и 18 индустрии в света разкрива, че лидерите променят из основи начина на работата си в последните години.
В днешно време ръководителите залагат на повече откритост, прозрачност и делегират повече управленски функции на служителите, разчупвайки класическия командно-контролен характер на модерната корпоративна култура, позната ни като такава от повече от век.
Предимствата от бързо навлизащата промяна са ясни. Според проучването на IBM Global CEO Study, компании, които изпреварват своите конкуренти, са с 30% по-склонни да демонстрират откритост. Това често е свързано с по-засилената употреба на социални медии като ключов фактор за успешна съвместна работа и иновацията – като водеща, оказваща влияние върху организациите им.
За да затвърдят своите отношения с потребители, партньори и ново поколение служители за в бъдеще, главните изпълнителни директори ще изместят фокуса си от употребата на e-mail и телефон, като основни комуникационни канали, към употребата на социални мрежи в нов модел за директна комуникация.
Днес само 16% от директорите използват социални бизнес платформи, за да общуват с потребителите си, но прогнозата е, че тази цифра ще се увеличи до 57% в следващите 3 до 5 години.
След десетилетия на ръководене „от горе – на долу”, възприемането на нов стил на работа ще има значими последствия не само при главните изпълнителни директори, но и при техните организации, директори, служители, дори и при университетите и доставчиците на информационни технологии.
Проучването на IBM разкрива още, че технологиите се превръщат в мощен инструмент за преобразяване на организационните структури. Повече от половината от запитаните (53%) планират да използват технологиите, за да улеснят взаимодействието с външни организации, докато 52% споделят, че ще ги използват за улесняване на вътрешните комуникации.
Прозрачността, от своя страна, носи рискове и увеличава уязвимостта. За да могат компаниите да работят ефективно в такава среда се налага служителите да се идентифицират с ценностите и мисията на организацията. Затова компаниите трябва да делегират на своите служители повече ръководни функции, за да могат те, от своя страна, да започнат да вземат решения ежедневно.
Насърчаването на новите партньорски взаимоотношения в екипите не е нещо, което главните изпълнителни директори биха възложили на ръководителите Човешки ресурси. Според данните от доклада, тези лидери имат интерес да ръководят чрез личен пример.
Статистиката
Главните изпълнителни директори намират междуличностните умения като сътрудничество (75%), комуникация (67%), креативност (61%) и гъвкавост (61%) за ключови двигатели за успеха на служителите във все по-сложната и взаимосвързана среда.
За да изградят своите нови работни сили организациите трябва активно да търсят и избират служители, които изпъкват в открити, екипни среди.
В същото време лидерите трябва да създават и подкрепят практики, които помагат на служителите да се развиват. Трябва да се насърчава развитието на неконвенционални екипи и техники, подтикващи към учене чрез опит.
Тенденцията за навлизането на партньорски тип взаимоотношения във всяко отношение е в своя пик. През 2008 година едва половината от интервюираните главни изпълнителни директори са демонстрирали желание да работят чрез сътрудничество. Сега, повече от две трети от тях възнамеряват да се възползват.
Други резултати
Проучването показва, че по-голямата част (71%) от главните изпълнителни директори в света гледат на технологиите като фактор номер 1 за влиянието на бъдещето на организациите в идните 3 години, като те се считат дори за по-важен фактор на промяна от икономиката или пазарните условия.
Във всички аспекти на своите организации главните изпълнителни директори са фокусирани върху придобиване на по-дълбоки познания за своите клиенти. 7 от 10 директора правят сериозни инвестиции в способността на своите организации да извличат значителна информация за клиентите си на база наличните данни.
С оглед на експлозията на информация, пред която главните изпълнителни директори се изправят, се налага нуждата от по-усъвършенстван бизнес анализ business analytics, който да събира нужната информацията онлайн от мобилни телефони и социалните медии.
Способността да се извличат и систематизират ценни данни от огромното количество налична информация е силно свързана с успехите на компанията. Организациите, които изпъкват, са два пъти по-добри от колкото останалите в достъпа и извличането на значима информация от цялата налична. Те са и с 84% по-добри в превръщането на тези знания в реални действия.
Как са събирани данните за IBM Global CEO Study
Този доклад е петото издание от серията IBM Global CEO Study. За да разберат по-добре предизвикателствата и целите на главни изпълнителни директори в наше време, консултанти на IBM се срещнаха за интервюта лице в лице с водещи представители от световните компании.
Между септември 2011 и януари 2012-та година, 1709 главни изпълнителни директори, генерални директори и висши държавни лидери бяха интервюирани, за да разкажат за своите бъдещи планове и предизвикателства, пред които се изправят, в тази все по-свързана икономика.