Хакери използват името на “Български пощи” в нова онлайн измама, за да накарат потребителите да плащат за несъществуващи пратки. За схемата алармира Александра Андреева, която е станала жертва на новата схема.
Тя е направила поръчка от китайски сайт за онлайн търговия и след пет дни получава съобщение, че пратката ѝ е в склада на “Български пощи”, но не може да бъде доставена поради непълен адрес. Съобщението я насочва към линк, където трябва да плати 50 стотинки такса за нова обработка. Въпреки че плаща таксата, тя установява, че е била дебитирана сума от 116 700 в корейска валута.
Александра споделя за измамата в социалните мрежи и получава широк отзвук – публикацията ѝ получава над 1000 коментара и 800 000 преглеждания. Много хора, които дори не очакват пратки, също получават подобни съобщения.
Експертът по киберсигурност Любомир Тулев обяснява, че подобни измами са свързани с организирана престъпна дейност. Хакерите използват данни от регистрации в сайтове за електронна търговия, които са били хакнати, и ги продават в тъмната мрежа. Тези бази данни могат да бъдат купени за суми между 5 и 10 хиляди лева.
Извършителите на измамите обикновено не се намират в България, а в държави като Полша, Украйна, Чехия, Мароко, Кот д’Ивоар и Китай. Тулев предупреждава, че единственият начин да се предпазим от подобни измами е да не бързаме да плащаме и да използваме “виртуални” кредитни карти при онлайн покупки.
От “Български пощи” подчертават, че не изпращат подобни съобщения и не изискват заплащане на такси по имейл или SMS. Експертите съветват потребителите да проверяват информацията и през други канали и да не въвеждат данните на банковата си карта в получените линкове.