Димитър Димитров се присъединява като партньор в Stenik през 2006 и оттогава до днес отговаря за новите бизнес възможности пред компанията. Той е сертифициран Adobe Certified Business Practitioner – Professional и Sales – Professional. През годините Димитър е придобил богат и ценен опит като eCommerce консултант и бизнес анализатор, работейки с множество бизнеси в почти всички сектори на дигиталната икономика. Неговата сила е в анализа на процеси, връзки с външни системи и постигането на успешни продажби на международни пазари.
Стефан Чорбанов е съосновател на Stenik и сертифициран Adobe Commerce Business Practitioner Expert. В допълнение към своята роля като управител на Stenik, Стефан активно участва в разработката на сложни eCommerce проекти. През годините той е придобил богат и ценен опит в онлайн търговията и дигитализирането на бизнеси в различни сфери.
Какви съвети бихте дали на предприемачите и бизнесите, които искат да развиват своето присъствие в електронната търговия в региона?
Димитър Димитров: Ако трябва да консултираме бизнес на по-високо ниво как да процедира бих наблегнал на три основни неща.
Информираност. Старият принцип да си напълним главата с всевъзможна информация по дадена тема и след това да започнем да я работим важи и тук. Точките след това се свързват сами. Ако трябва да съм по-конкретен – то трябва да определим дали бизнесът ще развива услуга или търговия с продукти. По правило международни търговци, които имат мащаб могат да се справят добре тук. В същото време международни услуги, продукти и софтуер трудно пробиват и трябва да действат на принципа три пъти мери, един път режи.
Ползване на местни доставчици на основни услуги. Това е на база на опита ни. Ние работим с интернационални ритейл вериги, които имат свобода да избират доставчиците си в България и бих казал, че се справят повече от добре. От друга страна, компаниите, които са много тясно зависими от “фирмата-майка” в централна и западна Европа например са тромави и не могат да реагират навреме нито на промени, нито на трендове.
Не на последно място – да бъде подготвен, че това са едни силно ценови пазари.
Какви са предизвикателствата и възможностите пред електронната търговия в Балканския регион според Вас и как събитието ще помогне на бизнесите?
Димитър Димитров: Макар да звучи примамливо да приемаме региона като едно, за да има успех, бизнесът трябва да разглежда всеки пазар като съвсем отделен локален такъв. Това значи, че макар приликите да са повече от разликите, успехът на един или повече от пазарите не гарантира успех на другите. Да не забравяме обаче, че това зависи и от продуктите и не всички бизнеси са в еднаква изходна позиция, когато поглеждат зад граница. Относно събитието – мисля, че за всеки бизнес основна причина да присъства, е обмяна на местни контакти и информация. Това са очакванията на всички.
Каква е ролята на компании като Stenik в развитието на електронната търговия в България и на Балканския полуостров?
Димитър Димитров: Нашата мисия е да помагаме на търговците да се развиват, както на българския пазар, така и в трансграничната търговия, чрез разработка и адаптиране на световни софтуерни решения и ноу хау. Избрали сме да правим това за бизнеси, които работят тук и използваме изцяло вътрешни усилия, ресурси и екип.
Стефан Чорбанов: Stenik играе важна роля в развитието на електронната търговия в България. Причината е, че дигитализираме бизнеса на множество известни и големи търговци. По този начин продуктите им достигат до повече потребители, а онлайн магазините им са бързи и лесни за употреба за крайните потребители. Нашата цел е да развиваме електронната търговия, като помагаме и на търговците, и на крайните потребители. Аналогична е ролята ни в развитието на електронната търговия и на Балканите – помагаме на повече български търговци да продават с локализирани онлайн магазини в съседните държави, а пък крайните клиенти са потребители на тези магазини и следователно помагаме и на тях.
Как се поддържа високото ниво на сигурност в електронната търговия и какви са най-добрите практики за защита на потребителската информация?
Димитър Димитров: Сигурността е комплексна тема, която винаги трябва да започва от информираността на потребителите и ползвателите. Все пак що се касае до самите електронни магазини има някои основни слоеве, които ние в Stenik считаме за задължителни. Те включват: ползване на SSL сертификат, CDN, двуфакторна автентикация (2FA), (WAF) firewall, постоянен мониторинг с повече от 1 инструмент и разбира се – актуални версии на софтуерните пакети. Tочно, когато темата е станала една идея по-техническа от нужното трябва да добавим и последните, но не по важност – регулярни бекъпи на данните, защото част от сигурността включва и допускане на ситуации, в които трябва да се възстановяват данни.
Balkan eCommerce Summit има за цел да обедини експерти и професионалисти от региона. Как Stenik подкрепя тази инициатива и каква стойност виждате в този вид събития за развитието на електронната търговия в България и на Балканите?
Димитър Димитров: Когато си спомня как набирахме информация в зората на трансграничната търговия, винаги се усмихвам. Беше истински hustle. В момента само с посещението на едно издание на събитието, човек може да се сдобие с ноу хау, контакти и идеи, които да му спестят много пари и време. Това, в комбинация с факта, че в момента е по-лесно на един бизнес да тества нов пазар от преди 10 години, прави трансграничната търговия задължителен компонент, от всеки който цели постоянен растеж, а събитието Balkan eCommerce Summit задължителна спирка в това предизвикателно пътешествие.
Стефан Чорбанов: Balkan eCommerce Summit ни поднася на крак множество специалисти в електронната търговия от целия Балкански полуостров, а и отвъд него. За Stenik това е възможност да обменим опит с тези професионалисти, да разберем важна информация за чуждите пазари и след това да я смелим и предадем по най-удобния начин на търговците, с които работим – за да ги направим по-конкурентни навън.