Той ще излезе без пълен автопилот
Apple смекчи амбициите си по отношение на пускането на автомобила си условно наречен – Apple Car. Докато първоначално компанията възнамеряваше да пусне напълно безпилотен модел, сега плановете на Apple включват по-традиционен електромобил само с усъвършенствана система за подпомагане на водача. Освен това Apple отново е отложила сроковете за изпълнение на проекта, пише Bloomberg.
Проектът на Apple за разработване на електрически автомобил – Project Titan – е в ход от 2014 г. насам. Сроковете за пускане на автомобила на пазара вече са отлагани многократно, проектът няколко пъти е сменял ръководителите си, както и хора от екипа за разработка, а промяната на стратегията се случва поне веднъж на няколко месеца. От 2021 г. проектът се ръководи от вицепрезидента на Apple Кевин Линч, но поредната промяна на стратегията не може да бъде избегната.
Първоначално Apple планираше да пусне напълно безпилотен автомобил – неговата система за автопилот от пето ниво трябваше да позволи на потребителите изобщо да не участват в управлението. В края на 2022 г. беше съобщено, че компанията от Купертино възнамерява да пусне до 2026 г. автомобил с разширени функции за автономно управление по магистрали, т.е. с автопилот от трето ниво. Сега, след като стана ясно, че Apple няма да може да създаде такъв автомобил в обозримо бъдеще, компанията е насочила вниманието си към по-прости функции за подпомагане на водача. Те ще бъдат в съответствие с настоящите възможности на електромобилите на Tesla. Автомобилът ще използва система за подпомагане на водача от ниво 2+.
Новата стратегия беше приета след серия от работни срещи, на които присъстваха членовете на борда на директорите на Apple, ръководителят на проекта Кевин Линч и главният изпълнителен директор Тим Кук. Според интервюта бордът е оказвал натиск върху ръководството на Apple в продължение на месеци относно плана за автомобила. Създаването на електрически автомобил е един от най-скъпите проекти за научноизследователска и развойна дейност на компанията през голяма част от последните десетина години. Apple е изразходвала стотици милиони долари годишно за заплати, облачни системи за управление на системата за автопилот, тестове на затворени пътища и разработване на части и чипове за автомобила. Apple е прекарала години в разработване на задвижващи агрегати, хардуер и софтуер за самостоятелно шофиране, интериор и екстериор на автомобила и други ключови компоненти. Въпреки това автомобилът така и не успя да стигне до етапа на прототипа. Ръководителите на компанията се надяват, че това най-накрая ще се случи благодарение на нов подход, твърдят запознати със ситуацията.
От години проектът е съпътстван от несигурност. Бившият ръководител на проекта “Титан” Дъг Фийлд напусна компанията през 2021 г. отчасти защото не вярваше, че висшите ръководители някога ще одобрят официално пускането на автомобила. Дори при наличието на новия план някои ръководители на Apple са скептични, че автомобилът някога ще може да генерира такива печалби, каквито компанията реализира от iPhone. Все пак автомобил на цена около 100 000 долара, а Apple не бива да очаква нищо по-малко, би стимулирал ръста на приходите и би помогнал на Apple да се утвърди в разрастващия се сектор на електрическите автомобили.
Планът за нов автомобил се разглежда вътрешно като продукт, подобен на този на Tesla. Той няма да разкрие нищо ново, но компанията се надява, че автомобилът ще се отличава с елегантен дизайн, системи за безопасност и уникален потребителски интерфейс.