Още над 13 милиона лева ще инвестира VIVACOM до края на 2010 г. в цифровизация на фиксираната си мрежа. С това общите инвестиции, които компанията прави в тази сфера от 2004 г. досега, ще възлязат на близо 100 милиона лева. Очаква се с цифровизацията на още 150000 аналогови поста до края на годината процентът на цифровото покритие да достигне 97.2%.
Този процес ще даде възможност на близо 100% от българското население да се възползва от предимствата на цифровата мрежа, както и да пренася свободно фиксираните си номера. С настоящите инвестиции VIVACOM затвърдява позицията си на оператор, който предлага преносимост на номера в най-много градове на територията на страната. За сравнение останалите оператори предлагат преносимост в пет пъти по-малко региони, отколкото VIVACOM. В момента те обслужват около 300 кода, докато националният телеком предоставя преносимост в населени места, обслужвани от около 1500 кода. Преносимостта на фиксираните номера беше стартирана през юни 2009 г., като до момента успешно са пренесени повече от 20000 абоната.
VIVACOM е единственият телеком в Европа, който е приватизиран преди пълната цифровизация на мрежата и това налага на неговия купувач значителни допълнителни инвестиции, които от 2004 г. до края на 2009 г. се равняват на над 80 милиона лева. За по-малко от четири години компанията достигна цифровизация от около 80% при първоначални 15-16%.
Мащабният проект за премахване на аналоговите централи стартира през 2006 г., а към 1 януари 2007 г. телефоните във всички 27 областни града бяха цифровизирани. Компанията подмени близо 900000 абонатни линии, с което надхвърли изискванията на Европейския съюз за 75-81% цифровизация на национално ниво.
Към момента пред телекома не стоят законови задължения да извършва допълнителни инвестиции в цифровизация на мрежата си извън установените във връзка с преговорите за присъединяване на Република България към ЕС. VIVACOM продължава проекта по премахването на аналоговите централи в цяла България в изпълнение на изискванията на КРС, включени в разрешението за ползване на номера за предоставяне на фиксирана телефонна услуга. Целият този процес има за цел да отговори на нарастващите изисквания на потребителите за получаване на съвременни и гъвкави телекомуникационни решения и е в интерес на технологичното развитие на сектора.
Националният телеком ще продължи да инвестира в цифровизацията на своята мрежа въпреки тежката пазарна обстановка в страната и силно изразената тенденция за намаляване на приходите на пазара на фиксирани телефонни услуги и засилена субституция. Съществена пречка в този процес се явява и бавният и труден процес по издаване на разрешения за строеж на съоръжения за развитието и модернизирането на мрежата. В момента издаването на разрешително за строеж на базова станция отнема между 9 и 15 месеца, което възпрепятства по-нататъшното разширяване на мрежите на телеком операторите у нас. За разрешаването на този проблем е необходимо съдействието и разбирането на компетентните държавни институции с цел премахване на бюрократичните спънки и хармонизирането на регулациите в България с европейските.
Друг проблем, при който са необходими още усилия за приближаването ни до европейския пазар, е този с цените на терминиране. VIVACOM неведнъж е изразявала позицията си в полза на по-нататъшното намаляване на цените на разплащане между операторите, което ще е само от полза за крайните клиенти. Телекомът ще подкрепи всяко действие, което е в полза на клиентите и улеснява избора им на оператор.