Продажбите на смартфони в търговската мрежа на GLOBUL през последното тримесечие на 2010 г. отбелязаха ръст от 77% спрямо същия период на миналата година.
Общите продажби на смартфони в магазините на GLOBUL, GERMANOS и официалните партньори за годината се увеличиха с 52% и представляваха общо 15% от всички продадени мобилни телефони.
Към края на годината, делът на смартфоните от общия брой мобилни телефони в мрежата на GLOBUL е 7%.
Ръстът в продажбите на смартфони се обуславя както от наличието на повече модели на все по-достъпни цени, така и от предлагането на тарифни планове с включени пакети за мобилен интернет от страна на GLOBUL, което дава основание през 2011 г. компанията да очаква още по-голям ръст в този сегмент.
Статистиката на продажбите на смартфони в търговската мрежа на GLOBUL показва, че сред българските потребители най-популярни са смартфоните в ценовия клас от 300 до 400 лв., които предлагат възможност за работа с различни приложения, имат камера с разделителна способност от поне 3 МР, възможности за разширяване на паметта, чувствителен на допир екран и музикален плейър.
Едновременно с това, през 2010 се наблюдава и увеличено търсене на смартфони от най-високия клас, което се дължи и на изгодните условия за лизинг на такива устройства, които GLOBUL предлага.
По отношение на операционните системи, пазарът се разпределя между Symbian, Android, iOS, Windows Mobile и BlackBerry. Световната тенденция за силен ръст на продажбите на телефони с Android бе ясно изразена и в България и в края на годината всеки четвърти продаден смартфон бе с тази операционна система. Голям принос за това имат и изключително добрите продажби на двата модела на смартфона GLOBUL Q1 през последното тримесечие на 2010 г.
Специално внимание заслужава постижението на операционната система bada на Samsung, която постигна дял от 5% само с три модела, два от които представени през втората половина на годината.
Трябва да се отбележи и появата на Windows Mobile 7 през декември, като в този период всички доставени апарати с тази операционна система бяха продадени веднага.
Наличието на смартфони на достъпни цени и изгодните абонаментни планове, които улесняват достъпа на потребителите до услугите за пренос на данни на GLOBUL, доведоха и до увеличение в потреблението на мобилен интернет в мрежата на оператора, като само за 2010 г. компанията отчита ръст от впечатляващите 234%.
Данните за потреблението на клиентите на GLOBUL показват, че те използват мобилен интернет през телефон или компютър основно за браузване в мрежата (39% от общия трафик), гледане на видео по интернет (31%), размяна на файлове, включително чрез торенти, FTP и Skype (20%) и в по-малка степен за VoIP телефония и чат (IM) услуги (5%).
Социалните мрежи са сред най-посещаваните сайтове от клиентите на GLOBUL, като нараства и популярността на различни location based services.