74,5% ръст на броудбанд потребителите регистрира М-Тел

Telekom Austria Group обяви днес финансовите резултати за първата половина на 2010 година и за втората четвърт – до 30 юни 2010 г.

Обобщени данни за групата

– Запазва се тенденцията за опериране в условията на все по-предизвикателна бизнес среда, която се обуславя от силна конкуренция, регулаторен натиск и макроикономически препятствия;

– Стабилизиране на загубите на фиксирани линии до 6000 през второто тримесечие на 2010 г. в сравнение с 12600 през същия период на 2009 г.;

– Отбелязва се ръст от 5,9% в броя на абонатите на мобилни услуги – до 19,2 милиона клиенти;

– Лек спад в груповите приходи до -3,9% поради по-ниски приходи от фиксирания и мобилен сегмент;

– Груповата EBITDA (брутна печалба преди облагане с данъци, лихви и амортизации) спада с 8,3% поради по-високите разходи за фиксирани мрежи и по-ниските приходи от мобилния сегмент, смекчени от ефективността на разходите;

– Генерираният свободен паричен поток остава силен с 365,2 милиона евро;

– Отчитайки ефекта от сливането на дейности на локално ниво, мениджмънтът очаква приходи от средно 4,7 милиарда евро и EBITDA от 1,60 до 1,65 милиарда евро за цялата 2010 година;

– Дивидентът за една акция (DPS) остава на долна граница от 0,75 евро.
Резюме на финасовите отчети

Сравнение за първите шест месеца

През първата половина на 2010 г. приходите на групата са се понижили с 3,9% до 2294,7 милиона евро. Това е резултат от общия спад на приходите в мобилния и фиксирания сегмент. Приходите във фиксирания сегмент се понижават в следствие на по-ниското потребление, а при мобилния се наблюдава ефект от силна конкуренция и ниски тарифи за взаимно свързване.

Стриктното управление и ограничаването на разходите в мобилния сегмент е компенсирало затрудненията с приходите както и еднократните ефекти във фиксирания сегмент и е ограничило спада на приходите в груповата EBITDA до 8,3% (829,7 милиона през първата половина на 2010 г.).

Оперативната печалба спадна с 14,2% до 300,5 милиона евро през първата половина на 2010 г. и се е повлияла благоприятно от по-ниски отчисления и амортизационни такси.

Капиталовите разходи са се увеличили с 11,8% до 296,5 милиона евро поради по-високите разходи във фиксирания сегмент през първата половина на 2010 година.

Сравнение за второто тримесечие

За второто тримесечие на 2010 г. година приходите на групата са намалели само с 1,9% до 1168,7 милиона евро. Забавянето на темповете на спада в сравнение с предходни тримесечия се дължи на по-високи приходи от фиксирания сектор и по-бавен спад в приходите от мобилния сектор.

EBIDTA на групата спада с 10,3% до 403,8 милиона евро. Ограничаването на разходите в мобилния сектор компенсира почти половината от намаляването на приходите. Секторът на фиксираните мрежи е повлиян от еднократни разходи в размер на 14 милиона евро. Без тези еднократни разходи EBIDTA на групата се равнява на 417,8 милиона евро и е спаднала със 7,2% за второто тримесечие на 2010 година. Въпреки по-ниските суми за отчисления и амортизация, оперативната печалба спада с 21,2% до134,2 милиона евро. Подобреният финансов резултат и по-ниските разходи за корпоративен данък намаляват влиянието на оперативните резултати върху нетната печалба, която е намаляла с 16,5% до 68,7 милиона евро за второто тримесечие на 2010 г. в сравнение с 82,3 милиона евро за същия период на 2009 година.

Продължаващото намаление на загубите на фиксирани линии, както и успешното предлагане на комбинирани продукти са допринесли за увеличаване на приходите в сектора на фиксираните мрежи. Въпреки продължаващото влияние на сериозната конкуренция в комбинация с настоящата трудна макроикономическа обстановка, а и на регулаторната рамка върху мобилния сегмент, нивата на приходи от абонат показват първи признаци на стабилизация. Нещо повече – абонатите на мобилни услуги в групата нарастват с 5,9% през второто тримесечие на 2010 година.

Общите капиталови разходи са се повишили до 160,1 милиона евро през второто тримесечие на 2010 г. в сравнение със 149,3 милиона за същия период на 2009 година. Повишението се дължи главно на големите инвестиции в мрежи от следващо поколение във фиксирания сегмент. Мобилният сегмент показва съкращаване на капиталовите разходи. Нетният дълг спада с 0,7% до 3590,3 милиона в края на юни 2010 г. в сравнение с 3614,8 милиона в края на 2009 година.

Мобилни комуникации – данни за полугодието

През първите шест месеца на 2010 година приходите в мобилния сегмент спадат с 4,9% до 1512,6 милиона евро главно поради по-ниски приходи в Австрия, България и Хърватска. Приходите са били повлияни от по-ниските цени за взаимна свързаност и роуминг тарифи, а също така и от сериозната конкуренция. Промяната във валутните курсове засегна негативно приходите със сума на стойност от 8,2 милиона евро.

Ефективното управление на оперативните разходи компенсира ефекта от по-ниските приходи в EBITDA, която спадна с 5,3% до 587,2 милиона евро (от 620,0 милиона евро). Негативният ефект от валутните курсове намалява на годишна база и се равнява на 2,6 милиона евро през първите шест месеца на 2010 година.

Оперативната печалба спадна с 6,5% до 277,3 милиона евро през първите шест месеца на 2010 г. в сравнение с 296,5 милиона евро за същия период на предходната година, главно като следствие от понижението в EBITDA.

Мобилтел

Клиентската база на Мобилтел, водещият телеком оператор в България, се е повишила с 0,7% до 5,2 милиона клиенти на годишна база, като броят на абонатите на договор е нараснал с 10,9% в сравнение с второто тримесечие на 2009 година. Мобилният широколентов достъп показва силен ръст от 74,5% увеличение в броя на потребителите до близо 73000 клиенти. Повишение се наблюдава и в пазарния дял на телекома – 50,2%, при 50,0% пазарен дял в края на втората четвърт на 2009 година. Проникването на мобилни услуги в България през второто тримесечие на тази година също се повишава до 138,4% от 137,5% в края на юни 2009 година.

В сравнение с първото тримесечие на 2010 г., се наблюдава подобрение в средния приход от абонат, въпреки че в резултат на понижените цени за разговори и тарифи за взаимно свързване, в сравнение с второто тримесечие на 2009 г., когато средният приход от абонат е 9,5 евро, сега се отбелязва спад с 10,5% до 8,5 евро.

Съкращаването на разходите с 8,4% е смекчило ефекта от по-ниските приходи и е довело до размер на EBITDA от 77,0 милиона евро през второто тримесечие на 2010 г., сравнено с 87,9 милиона евро за същия период на 2009 година.

Оперативната печалба на Мобилтел отбелязва спад от 42,8 милиона евро през втората четвърт на 2009 до 33,6 милиона за същия период на тази година (2010).

Пълният доклад на TAG можете да намерите на www.telekomaustria.com.

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *