74% от българите са доволни от нивото на дигитализация в страната, а над 60% определят влиянието на иновациите като позитивно за обществото. Това показва проучването Impact of Innovation Study, което изследва влиянието на технологиите върху потребителите от 23 държави и техните нагласи към дигитализацията. Проучването, представително за страната ни, обхваща потребители с банкови сметки на възраст от 20 до 50 години.
Най-високи очаквания местните потребители имат към внедряването на иновативни услуги в бъдеще. 91% смятат, че все повече сфери от живота следва да бъдат дигитализирани, като най-често посочвани са здравеопазването (53%), обществения транспорт ( 51%) и образованието (49%).
Всеки трети българин ползва над 10 дигитални услуги и прекарва средно 5 часа дневно на мобилното си устройство, което ни нарежда на челно място в цяла Европа. Широката употреба на мобилни устройства е предпоставка близо 70% от сънародниците ни да посочат телефона като предпочитана алтернатива на картата за разплащания.
Данните от изследването сочат още, че 34% от българите биха използвали таблета си за разплащания, а 16% залагат на умните устройства като часовници и гривни. Биометричните данни като метод за автентикация на плащането не са непознати за българския потребител – пръстовият отпечатък е почти толкова често посочван (31%), колкото традиционния ПИН-код (33%).
Браян Морис, Директор „Дигитални разплащания” в Mastercard за Централна и Източна Европа, разясни, че по време на пилотния проект в Холандия, 9 от 10 потребители са оценили високо удобството и сигурността, които дава приложението за биометрична автентикация на плащането Mastercard Identity Check Mobile и биха заменили своите пароли с биометрични данни. В България над 50% от анкетираните в Impact of Innovation Study също споделят мнението, че това е сигурен метод за разплащания; 32% го определят като „модерен” и „атрактивен”, а 48% като бърз. Миналата седмица Mastercard обяви старта на Identity Check Mobile в Европа, като технологията е представена в 12 страни до момента.
Проучването Mastercard Impact of Innovation изследва отношението към дигитализацията и нейното въздействие върху обществото, личните предпочитания при използването на дигиталните технологии за плащане, както и за автентификация при плащане. Проучването също така показа колко склонни са респондентите да възприемат и активно да използват дигиталните технологии.