Делът на търговците, които реализират продажби по интернет, се е увеличил от 12% през 2010 г. до около 16 на сто през 2014 г. и оттогава остава относително непроменен. Почти всички компании (97%) са продавали онлайн на потребители от собствената им страна. По-малко от половината (44%) са продавали към други държави в ЕС, а 28 на сто – и към страни извън ЕС, показват данни на Евростат.
През миналата година 16% от предприемачите в Европейския съюз, които имат най-малко 10 служители, са получавали поръчки през собствения уеб сайт или интернет приложение, отчитат от Европейската статистическа служба.
Един от всеки четирима предприемачи в Ирландия, Швеция и Дания е продавал по интернет. Следват Холандия и Белгия, където 22 и 21 на сто от бизнеса търгува онлайн през собствен сайт.
В България 51% от предприемачите имат собствена интернет страница, но едва 9% имат възможност за продажби през нея. 95% от онлайн търговците са продавали към клиенти от страната, 35 на сто са сключвали сделки с клиенти от ЕС, а 19% – с такива извън ЕС. В дъното на класацията по онлайн продажби наред с България е и Полша с 9% онлайн продажби от компаниите с 10 и повече служители. Единствено Румъния е под този показател със 7%.
Най-много онлайн продажби към страни от ЕС реализират Кипър и Австрия, съответно 71 и 69%, следвани от Люксембург (61%), Латвия (57%) и Италия, Гърция и Малта с по 55%. На другия полюс са северните страни – Финландия (24%), Дания (30%) и Швеция (33%), както и Румъния (28%).
По отношение на онлайн продажбите за страни извън ЕС само в Кипър това правят повече от половината компании (62%). Следват Малта с 44 на сто, Ирландия (41%), Португалия (40%) и Гърция и Австрия с по 39%.
От получилите онлайн поръчки през миналата година компании, 59% посочват, че не са имали трудности при осъществяването на продажби в рамките на ЕС. 38% обаче посочват, че е имало възпрепятстващи обстоятелства. Те изтъкват основно икономически фактори като високите транспортни разходи за доставка или връщане на продукта (27%), технически бариери като незнание на чужди езици (13%) или адаптиране на етикетите на продукта (9%), както и правни затруднения като разрешаването на жалби и спорове (12%).