Графичният ускорител е онази част от едно модерно PC, която има най-голямо значение за постигане на максимална производителност в тежките 3D игри.
Геймърите са склонни да платят за най-новата графична карта на ATI или NVIDIA суми, достатъчни за закупуването на един съвсем приличен и изцяло оборудван офис компютър. Ожесточената надпревара за възможно най-мощна графика достига своята кулминация в конфигурациите от няколко успоредно свързани графични карти, които се грижат едновременно за обработката на изображението в играта. Сякаш 3D ускорителите не са достатъчно скъпи, та трябва да се купуват и по няколко от тях.
Тестовете на конфигурация от две или три графични карти показват, че с тях изобщо не се постига двойно или тройно увеличение на скоростта. При голяма част от игрите скокът в производителността е далеч по-малък и се измерва в проценти, а не в пъти, което поставя под въпрос доколко изгодна е цялата тази инвестиция в хардуер, след като срещу два пъти повече пари ще получите едва 20% по-добра графична производителност, например.
За да достигнат границите на възможното от днешния хардуер, колегите от сайта Hardware.info асемблираха и тестваха 4-way SLI конфигурация от четири едновременно работещи графични ускорители GeForce GTX 480 на NVIDIA.
За целта е използвана дънна платка EVGA X58 Classified 4-Way SLI и процесор Intel Core i7 980X Extreme Edition. Четирите графични контролера са Point of View GeForce GTX 480 1536MB, а захранването на цялата тази чудовищна система е поверено на SilverStone Strider с мощност киловат и половина!
Цената на тестовата система надхвърля 4000 евро, но въпреки това, резултатите от нея не отговарят на високите очаквания.
Оказва се, че добавянето на четвърти ускорител с почти нищо не подобрява резултатите на 3-way SLI система, а при някои тестове дори води до по-ниски постижения.
А сега спокойно може да похарчите спестените над 500 евро (толкова струва една от използваните карти на Point of View) за нещо по-смислено и полезно:)