29% ръст на продажбите на черна техника за първото полугодие на 2010 година спрямо същия период на предходната отчита LG Electronics в България. Добрите резултати са постигнати в условия на продължаваща стагнация на пазара на електроника и спад на продажбите, който в някои сегменти достига до 15-20%. Низходящата тенденция е факт заради намаляване на цените, което съответно се отразява на продажбите в стойностно отношение.
Данните бяха обявени от Иван Иванов, новия Управляващ директор на LG Electronics за България от юли 2010 г., който е първият българин начело на местния офис.
„Близо една трета увеличение в продажбите на черна техника е изключително добро постижение за нас, предвид че пазарът в този сегмент стартира с общ спад. Той продължава да е с отрицателни нива или в най-добрия случай се движи около нивата от миналата година, въпреки че отчитаме определено съживяване заради Световното първенство по футбол, което традиционно засили търсенето на телевизори.”, обясни Иван Иванов.
„Горди сме, че LG Electronics държи стабилно първо място по продажби на плазмени телевизори в България с над 40% пазарен дял, а при LCD телевизорите достигнахме 30% от общия пазар.”, допълни Иванов, който в качеството си на Мениджър Маркетинг и продажби за черна и бяла техника в компанията до момента има основна заслуга за тези резултати.
Анализът на компанията показва още, че българските потребители вече се ориентират и към по-големи телевизори. Въпреки че 32-инчовите все още са най-търсените при LCD моделите, има категорична тенденция за засилване на търсенето на 37” и 42”. При плазмите доминират 42-инчовите продукти. Българите все още са резервирани към 3D технологиите заради високите цени и ограниченото предлагане на съдържание.
Освен при черната техника, в усложнените условия на криза LG Electronics отчита ръст на пазарните дялове във всички сегменти у нас. При мобилните телефони компанията постига двойно увеличение на продажбите за полугодието спрямо същия период на 2009 година и 30% ръст на пазарния дял, който достига 13%.
При домакинските електроуреди LG Electronics удвоява пазарния си дял, а ръстът на продажбите при ИТ продуктите е 32%. Продажбите на климатици LG са се увеличили с 12%, като за климатиците за домашна употреба ръстът е над 30%.
„Начело на офиса на LG Electronics и като специалист, който следи отблизо българския пазар, ще продължа да работя активно за затвърждаването на тази положителна тенденция и засилването на позициите на компанията у нас. Вярвам, че макар и в условия на криза и постоянна динамика, през 2010 година можем да постигнем общ ръст на продажбите ни до 20%”, категоричен е Иван Иванов.
По негови думи през последните години се наблюдава и съществена промяна на профила на потребителите в България. Силната конкуренция в ценово отношение прави продуктите по-достъпни, с което разширява демографията на клиентите, т.е. електроника вече купуват и съвсем младите и тези над 55 години. В същото време значително се е увеличила ролята на жените при вземане на решения за този вид покупки, като през последната година разпределението между половете вече е 1:1. Основната причина за това е, че технологичните продукти днес са все повече дизайнерски ориентирани и представляват част от интериора на дома, което кара дамите с радост да участват в избора им.
Въпреки кризата се запазва една сравнително устойчива група потребители, които имат навика да търсят най-новото и да купуват тези продукти веднага след тяхното навлизане на пазара без значение каква е цената.
Анализът на компанията показва, че и през 2010 година сред потребителите у нас е налице общо очакване за намаление на цените, тенденция на изчакване удобния момент за покупка и „горещите” оферти. Това отложено потребление заедно с нарасналите разходи на домакинствата и свитото лизингово кредитиране са основните причини за свиването на пазара.
„Изчакването обаче не винаги е най-добрата политика за клиентите, защото във второто полугодие очакваме постепенно покачване на цените на електрониката заради промяната в курса на щатския долар. Това няма да стане шоково, а стъпаловидно при пускане на нови модели и няма да е еднакво за всички сегменти. Все пак средното увеличение в края на годината се очаква да бъде между 8 и 12%”, прогнозира Иван Иванов и допълни, че целта на LG Electronics е да предложи по-ниска корекция на цените от общата за пазара, заради което не очаква и отлив на клиенти.
По наблюдения на LG Electronics кризата повишава чувствителността на потребителите не само по отношение на цената, но и към допълнителната стойност на продуктите като следпродажбеното обслужване, удължен гаранционен срок, допълнителни услуги. Тези изисквания ще се запазят в дългосрочен план, затова компанията се е насочила към подобряване на гаранционните условия и сервизните си услуги и същевременно се стреми да предложи по-добро съотношение между цена и качество.
Иван Иванов поема управлението на българския офис на LG Electronics от 1 юли 2010 година, след като заема ръководни постове в компанията от самото откриване на българския офис през 2006 г. Той има над 10 години опит в сектора на електродомакинската техника и потребителската електроника, като от 9 години работи в международни компании като Genco Bulgaria (част от Fourlis Group), Indesit Company Bulgaria. Заемал е длъжностите специалист продажби, регионален мениджър, мениджър маркетинг и продажби. Участвал е в проекти по навлизане на търговски марки и индустриални продукти на българския пазар на електроника, с което е взел активна роля в развитието на индустрията у нас. Има магистърска степен по мениджмънт и маркетинг от Университета за национално и световно стопанство и Бургаския свободен университет, както и международни специализации по управление и корпоративен мениджмънт в Република Корея.