Смартфоните стават неразделна част от ежедневието и естественото развитие на тази тенденция е те да се използват и в пазаруването, показват резултатите от проучване на Visa за мобилните разплащания. Днес плащането със смартфон е лесно, а добавянето на карта Visa към мобилно устройство е възможност, която отнема само няколко секунди
Мобилните устройства се превръщат в неизменна част от нашето ежедневие и по-голямата част от българите (65%) са готови да ги използват за пазаруване и плащане онлайн. Постепенно те припознават и разплащането със смартфон във физическите магазини – 18% вече се възползват от това решение. Българските потребители го оценяват най-вече заради бързината и удобството му, както и заради сигурността. Това сочат резултатите от проучване на Visa за мобилните разплащания през 2022 г., което обхваща страните от Централна и Източна Европа, включително и България.
Смартфоните стават неразделна част от ежедневието и естественото развитие на тази тенденция е те да се използват и в пазаруването. Според проучването 85% от българските потребители търсят интересни продукти и услуги, използвайки своите смартфони. Мобилните устройства се употребяват често и при поръчване на стоки или услуги (76%). С най-големи предпочитания да използват смартфони за онлайн разплащания са румънците (81%), следвани от българите (74%), хърватите (72%), словаците (72%) и поляците (71%).
Смартфоните, таблетите и другите свързани устройства дават достъп до нови възможности за пазаруване и разплащане в различни приложения. Българите са склонни да добавят картата си към приложения в категориите: транспорт (21%), пътуване (33%), стрийминг платформи (27%), доставка на храна (32%). Проучването показа също, че вече 34% от българите на възраст 18-24 години са добавили своите разплащателни карти към поне едно мобилно приложение. Този метод се използва най-често от младите румънци (82%), словаци (80%) и унгарци (76%).
Плащането със смартфон в магазина вече не е иновация само за посветени
Както и при онлайн пазаруването, българите харесват безконтактните разплащания със смартфон най-вече заради тяхната бързина (54%) и удобство (56%). Въпреки че само преди десетина години използването на мобилен телефон при разплащане може да е изглеждало като футуристична мечта, днес много потребители са наясно с този платежен метод и 68% от българските респонденти са в състояние да разпознаят поне едно решение от този тип.
“Доскоро беше малко вероятно да излезем от дома си без портфейл или разплащателна карта. Днес това се превръща в ежедневие не само за поколението Z или за технологичните ентусиасти. Вече 7 от 10 анкетирани българи на възраст 45-54 г. знаят, че могат да плащат със смартфоните си в магазините, а 19% се възползват от тази възможност, коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa за България. Във Visa вярваме, че разнообразието от методи за разплащане е пътят напред и продължаваме да предоставяме на потребителите и търговците избор по отношение на начина, по който искат да се разплащат. Ето защо, в допълнение към традиционните карти, трансакции с Visa могат да се правят чрез дигитални устройства като смартфони или смарт часовници. Ние непрекъснато въвеждаме иновации, за да създаваме нови методи, сред които бързи, удобни и сигурни мобилни решения.”
Пиковият сезон на пазаруването наближава и проучването на Visa показва, че 26% от потребителите в България планират да използват мобилни разплащания при пазаруване за Коледа, а 13% – по време на новогодишните разпродажби.
Как да плащате с мобилния си телефон?
- Добавете картата си Visa към устройството, което поддържа разплащания (смартфон или смарт часовник), с няколко прости стъпки.
- Когато сте в магазина, трябва да задържите устройството си над ПОС терминала, като преди това потвърдите плащането с пръстов отпечатък или позволите на телефона да сканира лицето ви – такова решение е налично в някои приложения.
- Всички платежни терминали в България приемат безконтактни разплащания, така че не трябва да се притеснявате, че няма да можете да използвате тази функция.
Също така можете да плащате в приложения или в онлайн магазини с мобилното си устройство. В този случай може да се наложи да сканирате лицето или пръстовия си отпечатък за оторизация, но целият процес отнема само няколко минути.
“Мобилните разплащания в магазина или онлайн са едни от най-сигурните. Всички трансакции с карта Visa, извършени със смартфон, смарт часовник или таблет, са защитени като всяка друга. Изключително важно е, че когато някой вкара данните от картата си в мобилния портфейл на устройството, Visa заменя данните му с уникален набор от цифри. Тази технология се нарича токенизация и осигурява допълнително ниво на сигурност, подчертава Красимира Райчева, мениджър на Visa за България. От гледна точка на потребителите е важно плащанията да са сигурни, удобни и лесни за използване дори от хора с основни умения за работа с мобилни устройства. Днес плащането със смартфон е лесно, а добавянето на карта Visa към мобилно устройство е възможност, която отнема само няколко секунди.”
Използването на карта Visa, включително и със смартфон за онлайн разплащания, дава допълнителна сигурност след извършване на трансакцията, наречена chargeback. Може да бъде използвана, ако има някакви проблеми с покупката (стоката не е пристигнала, не отговаря на описанието, дефектна е, повредена е или просто не сте доволни). Първата стъпка е да се направи опит за разрешаване на проблема с търговеца. Ако въпросът не може да бъде уреден по взаимно съгласие – банката, която е издала картата Visa, може да се опита да възстанови средствата от сметката на търговеца.
Проучването на Visa за мобилните разплащания в Централна и Източна Европа през 2022 г. обхваща Полша, Чехия, Унгария, Румъния, България, Словакия, Словения и Хърватия. Проучването е проведено от социологическа компания Kantar през октомври 2022 г. по методологията на CAWI върху обща извадка от 1000 респонденти на възраст 18-65 години за всяка държава.