Техниката за проследяване на действията на потребителя с помощта на ултразвук на някого може да му се стори фантастика, но е напълно реална. Човешкото ухо не улавя тези звуци с висока честота, но съществуват мобилни приложения, които постоянно ги подслушват.
Технологията се нарича uXDT (ultrasound cross-device tracking). Всевъзможната реклама, билбордове, телевизия, радио и уеб страници генерират високочестотни звуци, които приложенията прихващат с помощта на микрофона. Така за всеки потребител се създава своеобразно досие с информация за това, какво той е видял и чул, и кои сайтове е посещавал.
През миналата година изследователите са открили 234 приложения за OS Android, които могат да улавят ултразвук без знанието на потребителя. Някои програми използват специални излъчващи маркери, вградени във физически обекти, за да показват на смартфоните реклама, специфична за едно или друго място. Много от тези приложения са свалени от милиони потребители, сред тях са играта Pinoy Henyo, както и програмите McDonald’s и Krispy Kreme.
Изследователите по компютърна безопасност са нарекли технологията uXDT “заплаха за личните данни на потребителя”, тъй като тя позволява “незабелязано да се следят местоположението, поведението и устройствата”. Системата е способна с висока точност да асоциира с профила на потребителя такова съдържание, като филми за възрастни и политическо документално видео. Ултразвуковото проследяване може да обезсмисли анонимността при използване на криптовалутата Bitcoin. Към момента едно от главните преимущества на виртуалната валута е в това, че с нея може да се плаща без да се разкрива самоличността на потребителя.
Трудно е да се определи в кои приложения се поддържа ултразвуковата технология. Но ако сте си инсталирали програма в смартфона или таблета и тя иска да й предоставите достъп до микрофона, трябва да се замислите. Особено ако това е приложение, в което не се предвижда използване на микрофон.