Според последни данни от IDC, 2010 е била изключително успешна за производителите на таблети. В световен мащаб са били продадени около 18 милиона броя от тези устройства.
Постижението е особено впечатляващо, като се има предвид, че през 2009 година този пазар на практика не съществуваше. Apple представи първия си таблет на 27 януари и започна да го доставя на клиенти в началото на април.
Тоталната хегемония на Apple не продължи дълго, тъй като много от големите производители на електроника се насочиха към перспективния нов сегмент от пазара и пуснаха собствени таблети още преди края на 2010.
Тенденцията е ясно забележима от цифрите в последния доклад на IDC – от пълния монопол на Apple с 93% пазарен дял през Q3 2010, до промяната през Q4, когато 27% от пазара вече принадлежи на други производители.
Въпреки това, благодарение на факта, че първи представиха едно принципно различно устройство и бързо изградиха завършена екосистема около него, Apple успяха да продадат 15 милиона броя от своя iPad през 2010. Тези 15 милиона са точно 83% от всичките 18 милиона таблета, продаде в света през изминалата година.
Засилен интерес има и към електронните четци, от които са продадени 12 милиона броя през 2010.
При четците разнообразието е много по-голямо, но и тук имаме ясно обособен пазарен лидер – Amazon Kindle. Четецът на Amazon държи първото място с 48% пазарен дял, като интересното тук е, че делът на компанията нараства през последното тримесечие на 2010, след като през Q3 е бил паднал под 40%. Ръстът в края на годината е резултат от добрия прием, на който се радва новият модел Kindle 3.
В челната петица на производителите на електронни четци се нареждат още Pandigital, Barnes & Noble, Hanvon и Sony.
IDC прави много интересни прогнози за пазара на таблети през 2011. Според анализа на компанията, Apple ще запази високия си пазарен дял (между 70% и 80%) въпреки изключително ожесточената конкуренция от страна на други производители. Главен „виновник” за това ще бъде новият iPad 2.
IDC предвижда, че през 2011 ще бъдат продадени общо около 50 милиона таблети от най-различни марки и производители. Електронните четци също ще запазят високия ръст на продажбите си, което създава предпоставки за изцяло нова медийна среда в близките няколко години, когато хартията бавно ще отстъпи пред четенето на текст в електронна форма.