Христиана Андреева: Meta използва изкуствен интелект, за да анализира съдържанието и да персонализира фийдовете до невиждани степени

Христиана Андреева

На 31 октомври Интер Експо Център в София ще бъде домакин на F5 Conf – водещата маркетинг конференция от експерти за експерти, която вече осем години представя най-новите тенденции и стратегии в дигиталния маркетинг. Сред лекторите е Христиана Андреева, маркетинг експерт с международен опит в скалирането на дигитални кампании. Разговаряме с Христиана за това как AI пренарежда рекламната екосистема на Meta, кои са стратегиите, които ще отличат успешните кампании през 2026 г., и защо човешкият подход остава решаващ дори в ерата на автоматизацията.

1. Христиана, Вие сте експерт с дългогодишен опит в дигиталната реклама. Кои ключови промени в Meta през последните години пренаредиха начина, по който компаниите достигат до своята аудитория?

Здравейте! През последните 2-3 години социалните мрежи, които Meta притежава – Facebook, Instagram, Threads – претърпяха някои съществени промени, особено що се отнася до дистрибутиране на платено съдържание.

Да започнем оттам, че допреди 2 години Threads изобщо не съществуваше като подразделение на компанията-майка, а през лятото на 2023 успяхме да го видим случено в отговор на промените в бившия Twitter (понастоящем X). За тези 2 години Meta не само успя да натрупа завидна база потребители в ориентираната към текстови съобщения платформа, но от тази година вече можем и да дистрибутираме реклами в нея.

Рекламите в Threads имат незначим принос през 2025, като от Meta по-скоро се опитват тихомълком да обучат рекламодателите да свикнат с поредния канал, без да обръщат сериозно внимание на това какви да са рекламите в него. Към настоящия момент дори можем да видим слотове от органичния фийд на потребители във Facebook и Instagram заети от Threads публикации, които ни канят да направим профил там или просто да влезем в тази мрежа…

Безспорен факт обаче е, че докато Threads съществува, Meta ще се опитва да го развива, тъй като той отваря нови позиции в рекламния аукцион, а новите позиции носят приходи от рекламодатели.

Как можете да се възползвате?

През 2026-та си пригответе времеви ресурс за Threads. Все още няма достатъчно данни затова какво е покупателното поведение на потребителите в тази мрежа. Ако трябва да съдим по X (Twitter), прогнозата ми е, че най-вероятно няма да носи силни продажби, но пък може да допринесе към разпознаваемостта на вашия бранд, да придаде характер и да ви помогне да (о)станете top of mind.

Другата голяма, голяма тема в Meta е тази за изкуствения интелект. И тук няма да ми стигне цялата статия да опиша всички промени, но нека изведем на преден план най-важните:

• Meta очертава business messaging като следващ стълб в Meta Business Suite – по официална информация „в следващите години“ всяка фирма ще има AI агент, който да влиза в ролята на чат асистент и/или да помага да осъществите продажби

• Автоматизация по подразбиране: Advantage + Audience и Advantage + Sales станаха „базови”. Meta препоръчва да се използват за по‑добро откриване на аудитории и при скалиране. Онова, което от компанията препоръчваха от години (но не работеше), а именно – таргетирането да се оставя отворено и широко – най-после е факт.

• Таргетирането по интереси отпадна. Е, един вид.

Всъщност интерестите, макар и в доста орязан вид, все още са си в Ads Manager-a, но алгоритмите вече ги разглеждат само като препоръки, а не строго рестриктивно.

• Ново измерване: Инкрементално атрибутиране на данни. Meta тества и пусна „Incremental Attribution“ – оптимизация към допълнителни (невъзможни без реклама) конверсии. Все още има доста какво да се учи по темата, но този прозорец на оптимизация ще изисква близко сътрудничество между специалисти и собственици на бизнес. Първите ще трябва в дълбочина да разбират какъв е моделът на бизнеса, по който работят, а вторите – да не се ръководят от “суетни” цифри (например: “Искам Meta ROAS>4”), а да следят цялата фуния.

2. Все по-често се говори, че криейтивът излиза на преден план. Какво прави съдържанието решаващ фактор за ефективно таргетиране и ангажиране на потребителите днес?

Хм, много хубав въпрос. Нека започнем от там – наистина съдържанието ще е решаващ фактор. Но казвайки съдържание, много често читателите разбират “криейтив” или по-скоро “само” криейтив.

Истината е, че към 2025/2026 рекламата ще е новото таргетиране.

Цялата реклама – включвайки няколко от съставните й части:

• на първо място: визуалнатак – какъв криейтив използвате, какъв е форматът, съдържанието и дължината му.

Данните са категорични. Нийлсън намира, че качеството на криейтива е най‑силният индикатор за продажбен лифт (~47% от ефекта на рекламата). Това важи и за дигиталното пространство.

• на следващо място: текстът

Какво пишете, кой модел на ангажираност използвате – дали провокирате у потребителите желание, използвате за мотиватор болка/страх или пък изброявате рационалните позитиви на вашия продукт/услуга. Текстовете към рекламите са чудесно място, което да използвате, за да назовете търсените от вас аватари. Например: “Като отговорен баща на тийнейджъри се чудех как да адресирам..”.

• и на последно, но не по важност, място: лендинг страницата ви

Доста подценяван елемент. Meta постоянно обхожда лендинга, на който потребителите се озовават след като са кликнали върху ваша реклама. Което означава две неща: трябва да бъдете предпазливи към големите промени по уебсайта си, тъй като те пряко влияят на процента конвертиращи, и таргетирането на публики може да бъде променено от Meta, ако по нейни данни нова публика би се ангажирала по-добре с новия ви уебсайт. Тоест – може да не сте направили никаква промяна по криейтивите, текстовете и кампаниите си, но все пак платформата да започне да дистрибутира рекламите ви на хора, различни по възраст, пол, местоживеене и показани интереси.

Казвайки всичко това, мога да обобщя, че съдържанието излиза на преден план, защото напредналият алгоритъм на Meta използва изкуствен интелект за да анализира всеки етап на създаденото от вас – в платформата и извън нея – и да персонализира фийдовете на потребителите си до невиждани степени.

Ако искате да чуете темата още по-разгърната, включително и да си говорим за sequence learning в Meta, ще ви очаквам на конференцията F5.

3. Какъв съвет бихте дали на компаниите, за да се подготвят за следващата вълна промени в онлайн рекламата и в дигиталния маркетинг като цяло?

Изградете си модел на продуциране на нови криейтиви и писане на текстове. Дори само това да подобрите – вече сте пред конкуренцията.

• Много собственици на малки бизнеси разчитат на вдъхновение, а това е най-лесния начин “да изгорите”. Създайте си рутина, при която продуцирате по няколко имиджа и видеа седмично. Тествайте, не предполагайте – случва се концепции, които създаваме набързо или смятаме, че не са достатъчно добри, да надминат в пъти очакванията ни.

• Залагайте на различни концепции, не просто на леки вариации в цветове и заглавия.

• Наблюдавайте как се развиват AI функционалностите на рекламно ниво, но дръжте контрола при вас (поне на този етап). Вероятно до края на 2026-та година тези опции ще са многократно подобрени, но в момента бих ви препоръчала да изключвате всички toggles, канещи ви да добавите AI музика, AI размяна на текстовете, AI enhancements и т.н.

Следете новите източници на рекламен инвентар. Threads няма да е „game‑changer“ за 2025, но дистрибуцията там се увеличава – 2026 вероятно ще носи по‑конкретни възможности.

Укрепете сигналите си – поддържайте добра хигиена в Conversions API и следете Events Match Quality (в Events Manager има препоръки и възможност за диагностика). Това е един от най-добрите лостове за по‑добра оптимизация в privacy среда. А и да нямате добри сигнали е като да хвърляте пари на вятъра – някои може да се върнат, но други ще бъдат безвъзвратно отнесени.

Тествайте новите функционалности, които платформата изкарва. Отделете 10% от седмичния си бюджет само за нови тестове и го използвайте за новоотключени функционалности.

Те обикновено са предпочитани от платформата и ще бъдете стимулирани с по-ниски цени за клик, ако ги използвате в кампании – опит от практиката.

И за финал ще ви оставя с това:

Meta is going back to basics.

Времето на тежките технически настройки отмина, макар още да не сме навлезли в напълно автоматизирана ера.

Уменията, които ще ви донесат пари в Meta към днешна дата, това са опознаване на перфектните ви аватари, откриване на техните мечти/желания/болки/страхове и създаване на реклами, в които да ги покажете. Анализирайте рекламните си фунии, анализирайте офертите и тествайте нови реклами седмично.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *