Още в края на април тази година, Apple пусна iOS 14.5, която включва функцията App Tracking Tranparency. Тя дава възможност на потребителите на iOS да се откажат от проследяване от приложения на трети страни с цел получаване на насочени реклами.
След като потребителят даде своето съгласие да се откаже от проследяването, неговият уникален код IDFS, използван за целта, се превръща в куп поредици от нули и прави невъзможно за рекламодателите да го следят в интернет или докато използва приложения. С други думи Apple пита потребителите дали дават разрешение на приложения от трети страни да споделят данни като възраст, местоположение , история на сърфиране, навици за пазаруване и здраве.
Някои приложения споделят тези данни с рекламодатели и брокери на данни. Така информацията се превръща в дигитален профил, който се продава на други, използващи го, за да изпращат насочени реклами на потребителите и да правят прогнози как те ще реагират при определени обстоятелства.
Както Apple отбелязва, всичко това се случва без разрешението на потребителите и ги прави продукт. Когато компанията пусна функцията App Tracking Transparency, Facebook се зае да доказва как тя ще навреди на малкия бизнес. Всъщност социалната медия се тревожеше за собствения си бизнес, тъй като е силно зависима от рекламите.
Сега, според The financial Times, тази функция струва на приложения като Facebook, Snapchat, Twitter и YouTube огромни суми приходи от насочени реклами – 9.85 милиарда долара. В доклада се посочва още, че именно Facebook е изгубила най-много приходи, в сравнение с останалите споменати приложения, поради размера си. На процентна база обаче, най-големият губещ е Snap, тъй като приложението й е най-обвързано със смартфоните.
Според финансови консултанти, би отнело минимум една година да се изгради нова инфраструктура за следене на навиците на потребителите. Новите инструменти и рамки трябва да бъдат разработени от нулата и обстойно тествани, преди да бъдет внедрени сред голям брой потребители. За сега някои рекламодатели показват рекламите си само на потребителите с Android устройства, въпреки че цените за това са скочили с 30%. Само между май и юни тази година, броят на клиентите на Facebook, които рекламират в Android се е увеличил с 18%, докато този на рекламиращите във iOS е намалял със 17%.