Mинистрите на финансите от Европейския съюз отново изразиха разногласия по проекта за въвеждане на данък за интернет гиганти като “Гугъл” (Google), “Епъл” (Apple), “Фейсбук” (Facebook) и “Амазон” (Amazon), който има за цел да допринесе за данъчната справедливост между тези големи компании и предприятията в ЕС, предаде “Ройтерс”.
На редовното месечно заседание на ЕКОФИН германският министър Олаф Шолц поиска Европейската комисия да промени проекта си за облагане на тези компании на европейско равнище. Той призова мярката да бъде приложена само ако до лятото на 2020 година не бъде постигнато световно споразумение по проблема. Шолц настоя също така за намаляване на полето на действие на данъка и освобождаване на активите за продажба на данни и “интернет на нещата” – области, в които присъствие имат и германските автомобилостроители.
Френският министър на икономиката Брюно Льо Мер обаче подчерта необходимостта да се постигне принципно съгласие по въпроса преди края на декември. Но той уточни, че Франция е готова в случай на съгласие преди края на декември да бъде отложено прилагането на бъдещата директива до края на 2020 година. Според френския министър, ако не бъде постигнато такова споразумение тази година, има опасност данъкът да бъде въвеждан поотделно от някои страни, което ще доведе до отслабване на единния европейски пазар.
Испания, Великобритания и Италия вече представиха поотделно собствен проект за данъчно облагане. Италианският министър на икономиката Джовани Триа дори изрази готовност този данък да бъде въведен още през 2019 година.
Австрийският министър на финансите Хартвиг Льогер, чиято страна е ротационен председател на Съвета на ЕС, призна наличието на разногласия, информира ДПА. Той обаче отбеляза, че 12 страни членки или са задействали или планират сами да въведат национални дигитални данъци.
Поддръжниците на въвеждането на данъци за интернет гигантите изтъкват, че те имат големи печалби в ЕС, но плащат по-малко данъци от традиционните компании. По оценка на Еврокомисията традиционните компании плащат данък печалба от 23 на сто спрямо 8 до 9 на сто при интернет компаниите. Някои фирми плащат малки данъци или изобщо не плащат, инормира БТА.
В началото на годината комисията предложи да се въведе данък от 3 на сто от приходите на всички интернет компании с годишни продажби от най-малко 750 милиона евро или онлайн продажби от най-малко 50 милиона евро в Европа.
Решението изисква подкрепата на всичките 28 страни членки, а някои от тях, най-вече малки страни с ниски данъци като Ирландия, печелят от отчитането в тях на печалбите и онлайн продажбите на интернет компаниите от потребители в други страни.
Съветът на ЕС ще вземе решение за въвеждане на данък за корпорациите от сферата на информационните услуги, известен като “данък “Фейсбук”, на следващата си среща през декември, заяви пред журналисти австрийският министър на финансите Хартвиг Льогер, цитиран от ТАСС. “Проведохме интензивна дискусия по директивата на Еврокомисията за данъка за информационните услуги. Ще вземем решение по въпроса на ЕКОФИН през декември”, изтъкна Льогер.