Фалшивите профили във Фейсбук са между 60 и 90 млн., а 3-4% от съдържанието в социалната мрежа е фалшива информация. Фейсбук изчислява, че около 13% от акаунтите му са “дублирани”, което означава, че те са профили, управлявани от външен потребител, или не съществуват. Много от фалшивите акаунти се използват за спам, твърди финансовият директор на Фейсбук Дейв Уенър в скорошен разговор с инвеститорите.
Туитър също докладва, че близо 5% от потребителската му база или повече от 16 милиона акаунта са фалшиви. Ето защо Европейската комисия увеличава бюджета на външнополитическата служба на ЕС по стратегически комуникации, създадена с цел борба с дезинформацията, която според общността идва предимно от Русия. Както предаде ТАСС, цитирани от Крос, за работата на тази група през 2019 г. ще бъдат отделени 5 милиона евро, докато тази година нейният бюджет е 1,9 милиона евро.
“Държавите-членки трябва също така да допълнят тези мерки (финансови) със свои собствени, за да се справят с дезинформацията”, се казва в документа.
Българският комисар по цифрова икономика и общество Мария Габриел представи плана за действие на Европейската комисия за борба с дезинформацията онлайн заедно с върховния представител и заместник-председател на Комисията Федерика Могерини, заместник-председателя Андрус Ансип и комисарите Джулиан Кинг и Вера Юрова.На пресконференцията Мария Габриел подчерта, че трябва да се положат всички усилия за гарантиране на ненамеса на предстоящите през 2019 г. избори за Европейски парламент.
“Днес Европейският съюз представи план за действие за борба с дезинформацията в Европа и извън нея, за да защити своята демократична система и обществения дебат в контекста на европейските избори през 2019 г, и на националните и местните избори в страните-членки през 2020 г.”, се казва в изявлението на ЕК.
Планът за действие призовава и за “създаването на институции в ЕС и страните – членки за бързо предупреждение в случай на обмен на данни и за оценки на кампаниите срещу дезинформация и уведомяване за заплаха от фалшива новина в реално време.” Онлайн платформите трябва да осигурят прозрачност на политическите реклами, да увеличат усилията си за затваряне на активните фалшиви акаунти, да маркират съобщенията, автоматично разпространявани от ботове и да си сътрудничат с проверяващите фактите и академичните изследователи. “От януари до май онлайн платформите ще трябва да докладват на Европейската комисия всеки месец”, заявяват от комисията.