Телевизията претърпя значителни промени през последните 80 години и вече не е такава, каквато беше в близкото минало. И въпреки, че броят на домакинствата с един или повече телевизионни приемници се увеличава постоянно, през изминалите 5 години се наблюдава процес на драстичен спад на традиционните кабелни форми на приемане на сигнала за сметка на гледане на видео онлайн чрез мобилни телефони или чрез стрийминг услуги.
Със сигурност спадът на традиционните кабелни абонати може да бъде сериозна причина за безпокойство за големите оператори, предлагащи този тип услуги. Въпреки това, подобна технологична промяна в обществото може да се разглежда като начало на един нов свят с вълнуващи възможности за изключително популярната среда, каквато е телевизията. Именно затова, повечето експерти са съгласни, че ангажираността на публиката е ключът за успех, тъй като телевизията се развива в интерактивен аспект.
Една от последните иновации е включването на чатботове с цел по-голяма ангажираност на аудиторията по време на излъчване. Въпреки че процесът е все още в началото, някои телевизионни и продуцентски компании вече тестват възможностите на чатботовете.
Например, MTV – медия, която винаги е била известна с това, че поема рискове с иновативни технологии с цел разработване на нестандартни концепции за ангажиране на аудиторията, вече действа в тази посока. През 2016 г. мрежата си партнира с Telescope, за да се даде възможност на феновете да гласуват за любимците си в категорията “най-добър нов изпълнител”, използвайки Facebook Messenger чатбота по време на MTV Video Music Awards. За целта хората просто трябваше да кликнат върху “съобщение” на MTV страницата във Facebook и да изпратят в това съобщение думата “гласувам”. След това зрителите получаваха автоматичен отговор със списък с всички номинирани и лесно можеха да дадат гласа си, кликвайки върху бутона “гласуване” под любимия си изпълнител.
И това е само една от иновациите на MTV в сферата на чатбота. Три дни преди музикалните награди на MTV в Европа, мрежата въведе първия бот опит в реално време, като част от церемонията на живо. По този начин беше предоставен не само достъп до последните новини и снимки, но също така бе дадена и възможност на феновете да си взаимодействат със случващото се зад кулисите на шоуто, което бе предавано на живо чрез Facebook Live. Потребителите имаха възможност да участват в анкети, да задават въпроси, да качват снимки и видеоклипове, които ставаха част от информационния поток в реално време.
CNN е друга медийна компания, която решава да се впусне в предизвикателството, наречено чатбот технология. Медийната група пуска различни чатботове през последните шест месеца в популярни комуникационни приложения, като например Facebook Messenger, Kik и LINE в допълнение към гласово активирани решения като Amazon Echo. Компанията обяви, че е в експериментална фаза по отношение на този тип технологии, но вярва, че именно чатботовете са бъдещето на телевизията.
Въпреки, че CNN и MTV са пионери при въвеждането на чатботове, много други компании като Hulu, HBO, Netflix и Channel 4, също поемат в тази посока. Тук е мястото да отбележим, че вече са налице и някои предизвикателства, които този тип технологии налагат. Едно от тях е намирането на баланс между получаването на съобщения и предоставяне на контрол на потребителите върху количеството получени нотификации и тяхното съдържание. Липсата на подобен баланс би могъл да има обратен ефект и да доведе до отлив на интерес. Все пак, независимо от това докъде ще достигне тази технология, със сигурност появата на иновативен инструмент за ангажиране на аудиторията е една нова стъпка напред.
Автор: Сергей Блудов, старши вицепрезидент на дивизия „Медии и развлечение“ в технологичната компания DataArt