Томохиро Накашима, Регионален Директор на Sony за България: Успехът се крие в детайлите

Г-н Накашима, в кои държави сте работили за Sony, преди да оглавите българския офис на компанията?

Работя за Sony от 1997. Последните две години прекарах в Япония, преди това бях за няколко години в различни държави от Близкия Изток.

Вие сте в Sony от 1997, това прави цели тринадесет години. Кои са най-важните качества, които трябва да притежава човек, за да изгради успешна кариера в Sony?

Решителност. Мениджърът винаги трябва да знае коя е правилната посока и без колебание да води екипа си към целта. С ясен и прост стил на управление. Насоките не бива да са сложни и неразбираеми за хората, а напротив.

Внимание към всеки детайл. Може да изградите перфектната печеливша стратегия върху лист хартия на бюрото си, но нейното осъществяване на практика да се превърне в провал само защото не сте обърнали достатъчно внимание на всеки детайл. Успехът се крие в детайлите, които не бива да подценяваме.

В София сте от април 2010 година, успяхте ли да опознаете в дълбочина особеностите на българския пазар? Каква е основната разлика между българския пазар и страните, в които преди сте работили?

Шест месеца вероятно не са достатъчни, за да се опознае и разбере в дълбочина местния пазар. Има толкова много неща, които трябва да науча… и продължавам да уча всеки ден.

За да бъда по-конкретен, ще разгледам ситуацията в отделни продуктови категории. Нека започнем с фотографията. Sony произвежда цифрови огледално-рефлексни фотоапарати и има огромен напредък в тази област през последните години.

В България DLSR фотоапаратите все още не са толкова популярни, колкото в Западна Европа, например. В останалите европейски страни е съвсем обичайно да срещате по улиците най-обикновени хора с големи огледално-рефлексни фотоапарати, докато в България подобна гледка е рядкост.

Това е едно от нещата, които ми направиха впечатление още от първите дни на престоя ми в София.

Този сравнително малък процент огледално-рефлексни фотоапарати сред потребителите не означава ли, че те са прекалено скъпи за обикновения българин? Ще търсите ли успех на пазара с продукти на по-атрактивни цени?

Не бих казал, че България е бедна страна. Разбира се, средният доход на българите все още е далеч от този на повечето европейци, но и тук хората ценят качествените стоки и са готови да платят за тях.

Да, цените на продуктите трябва да бъдат конкурентни, за да успее дадена компания да извоюва по-сериозен пазарен дял, но те трябва да са преди всичко справедливи, т.е. да отговарят на качеството на изделията.

Ние сме добре позиционирани на пазара, защото предлагаме качество на адекватна цена.

Ето например нашата актуална продуктова гама от LCD телевизори се продава на изключително конкурентни цени, макар от гледна точка на качество телевизорите на Sony да превъзхождат много от предложенията на конкурентите.

Как се отрази глобалната финансова криза на начина, по който е структуриран работният процес в Sony? Доведе ли кризата до някакви промени в отношението ви към клиентите или до размествания в бизнес приоритетите на компанията?

Финансовата криза удари всички, не само Sony. Тя засегна всеки един от нас. Ние не може да предотвратим кризи от подобен мащаб, защото те не зависят от нас, не зависят дори и от компании от ранга на Sony. След като не може да ги предотвратим, единственото, което ни остава, е да се адаптираме към новите условия на пазара. Промените бяха неизбежни, но те не засегнаха самата бизнес философия на Sony.

Хората вече не са склонни толкова леко да харчат парите си, защото им липсва сигурност за бъдещето и са притеснени какви изненади ще им поднесе то. По време на криза продажбите на електроника намаляват и няма как да постигнем желания ръст, колкото и агресивна бизнес стратегия да налагаме.

За щастие, пазарът се възстановява и ние като компания вече почувствахме първите признаци на това възстановяване, включително и под формата на по-добри продажби.

Не съм песимист, но не съм също така и прекален оптимист. Опитвам се да бъда реалист, а реалистичният поглед върху пазара ми подсказва, че възстановяването от кризата няма да протече толкова бързо, колкото всички ние бихме искали.

Днес всички говорят за 3D, но колко близо сме до момента, в който ще може да гледаме 3D изображения без необходимостта от специални очила? Разработва ли Sony такива технологии и кога бихме могли да ги очакваме реално на пазара?

Не съм инженер и честно казано, не познавам в детайли работата на нашия развоен център в Токио, така че не бих искал да се ангажирам с конкретен отговор на този въпрос. Със сигурност мога да кажа, че подобни технологии няма да се появят на масовия пазар в рамките на следващите няколко години.

На този етап, 3D означава стереоскопичен образ, за който са необходими специални очила.

Посочете трите най-важни аргумента за един обикновен потребител да закупи ноутбук Sony VAIO. Как бихте го убедили да избере ноутбук от Sony, а не от някоя конкурента марка?

Нека започна с това, че VAIO съвсем не е марка за всеки. Ние позиционираме VAIO като премиум бранд и изобщо не се стремим да завладеем вниманието на масовия потребител.

Има хора, които са готови да платят малко повече, за да получат не просто един обикновен ноутбук, а мобилен компютър с развити мултимедийни и развлекателни функции и уникален дизайн, каквито само VAIO може да им предостави. Това са нашите клиенти, това са хората, които се опитваме да привлечем.

Превръщат ли се технологиите в мода? Ще надделее ли дизайнът над функционалността?

Дизайнът е нещо много субективно. Някои хора намират определено устройство за красиво, други изобщо не смятат, че това е така.

Предпочитанията на хората са строго индивидуални, но все пак, има някакъв общ баланс.

Ако потребителят попадне на устройство с добра функционалност и неатрактивен дизайн, има някакъв шанс да го хареса, стига тази функционалност да задоволява потребностите му.

Обратното, ако едно устройство изглежда много добре, но не предлага никакви полезни функции, сигурно ще се намерят хора, които да го харесат, но те едва ли ще бъдат много.

Кое е по-важно – дизайнът или функционалността, е наистина много труден въпрос, тъй като в най-добрите модели е постигната хармония и едното не доминира над другото.

Това е и нашата цел – устройствата на Sony да предлагат хармония между дизайн и функционалност. Също така е вярно, че ние влагаме много творческа енергия в областта на дизайна и това е една от причините техниката с марка Sony винаги да се откроява.

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *