На 10 ноември 2010г. отвори врати първият в България супермаркет, в който всички каси са на самообслужване. Той е част от веригата „Промаркет” и се намира в гр. София на ул. „Гео Милев“ 28.
Преди повече от половин година търговска верига „Промаркет”, съвместно с Мистрал Софтуер експериментално пуснаха четири каси от същия тип в един от своите супермаркети. Големият интерес на клиентите и значителното покачване на продажбите доведоха до реализацията на обект, изграден изцяло от Selfcheckout системи.
Компанията „Промаркет“ е бързо разрастваща се верига от типа „удобен градски магазин“. Броят на магазините в столицата към момента е 24, но плановете на ръководството са в следващите няколко години те да наброяват над 100. Експанзията ще бъде концентрирана изключително в София. Веригата е известна с непрекъснатите промоции – месечни, седмични и дневни, което и дава основание да се нарича „магазини за промоции“.
Касите на самообслужване са част от стратегията на „Промаркет“ за удовлетвореност на клиентите. Системите за самообслужване са съобразени с поведението на купувачите и са създадени, за да улеснят процеса на покупка.
Постоянно работещи каси, възможността клиентът сам да проследява сметката си, дискретността и бързината при пазаруване са само част от преимуществата, които технологията предоставя.
Успешната реализация на проекта става възможна благодарение на партньорските взаимоотношения на веригата с технологичните компании „Мистрал софтуер“ и IBM.
Selfcheckout технологията
Selfcheckout технологията дава няколко важни предимства пред стандартното пазаруване:
– намалява разходите при разплащане чрез елиминиране на ръчния процес – инсталирането на този модел каси спомага за редуцирането на натовареността на персонала и допринася за намаляване на разходи
– увеличава клиентската удовлетвореност поради по-бързия процес на разплащане, намаляват опашките пред касите
– увеличава продажбите
– намалява разходите по поддръжка – улеснената технология увеличава възвращаемостта на инвестициите
– предлага по-ниски първоначални разходи
– ограничава проблемите с кражбите на стоки – selfcheckout предлага концепция с измерване на стоката след маркиране, което ограничава възможността за маркиране на различна (по-евтина) стока
– увеличава качеството на обслужване на клиентите
– всеки магазин, инвестирал средства в selfcheckout увеличава броя на клиентите си заради интереса на купувача
По прогнозни данни инвестицията в selfcheckout се възвръща в рамките на 2 до 4 години.
IBM Selfcheckout
В средата на 2008 година Mistral Software ООД стартира успешно партньорство с IBM България за внедряване на устройства за самообслужване на клиенти посредством разработената от IBM технология.
IBM е световен лидер в POS оборудването и обслужването на клиенти. В държавите от Източна Европа като Словения, Сърбия, Хърватска, Полша IBM първи стартираха бизнес с устройства за самообслужване.