Централната роля, която технологиите играят в съвременния живот, води до трансформация на бизнеси, дигитализация на икономиката и създаването на нови възможности за хората. IT секторът в България също търпи подобна трансформация. Свидетелство за това е ускореният ръст, на който бяхме свидетели и който доказа, че съществува образователна пропаст между кадрите и нуждите на бизнеса, която институции като СофтУни опитват да запълнят със своите качествени и практически обучения, създавайки опитни и готови за работната среда специалисти.
А това е наболял въпрос, чието значение ще продължи да нараства и с оглед на задълбочаващата се демографска криза в страната. Защо? Отговорът е еднозначен.
Значителното влияние на IT сектора върху икономиката и живота ни е ясно от проучванията на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Според най-актуалния им доклад, софтуерният сектор продължава да е най-солидарният и социално отговорен сектор в България, с 3 пъти повече данъци и осигуровки от средното за страната.
За да се осигури безпроблемната работа на сектора и да продължи да се осъществява ролята му на основен двигател за икономиката, осигуряването на таланти за бизнеса остава основен приоритет. Способна ли е обаче образователната система да даде технологичната подготовка, необходима за успех в IT сектора?
Развиват ли се образователните институции и програми?
Технологичното образование в страната придобива все по-голямо значение. През последните години се наблюдава положителна тенденция в нарастването на броя училища, в които има подобни паралелки и специалности, съответно и на броя ученици, които започват подготовката си в сферата в най-ранен етап.
Данните показват, че до 2024 година интересът към технологичното образование в училище е довел до сформирането на 454 паралелки, разпределени в 54 населени места, включително София, Пловдив, Варна, Бургас Велико Търново, Стара Загора, Перник, Шумен, Дряново, Ямбол и други. Ако през учебната 2020-2021 година малко над 3 000 ученици са се обучавали в специалност Приложен програмист, цифрите са много различни днес.
На първо място, достъпни са много повече специалности, включително Приложен програмист, Програмист на изкуствен интелект, Програмист на роботи, Програмиране, Системен програмист. Те успяват да поемат чувствителното повишаване на интереса на учениците и в подобни специалности през учебната 2023-2024 година са се обучавали близо 11 000 младежи.
Повечето и по-разнообразни специалности създават и кадри с по-широк спектър от технологични умения. А това е и един от способите за засилване на връзката между образованието и работодателите. Подобна цел има и Националната програма „Обучение за ИТ умения и кариера“, която се реализира в 5 града на страната – Бургас, Пловдив, Правец, Русе и София.
Програмата осигурява професионална квалификация Приложен програмист и между 2020 и 2023 година през нея са преминали 765 ученици от средни училища, профилирани и професионални гимназии, които не учат в технически специалности. Въпреки всички тези стъпки обаче, анализът на БАСКОМ показва, че все още доверието на бизнеса към подготовката в частни ИТ академии е по-голямо.
Ролята на частните IT институции и ангажиментът на бизнеса
Частни образователни институции като СофтУни, с фокус върху IT образованието, играят ключова роля в подготовката на специалисти за индустрията. Те осигуряват практически насочени обучения, обвързани с конкретни нужди на пазара, а това прави образованието актуално и целево.
Компаниите в сектора често предпочитат подобни кадри, защото програмите, през които преминават, акцентират върху актуалните за бизнеса технологии и способности. А именно това търсят и фирмите в сферата – хора с умения, които незабавно могат да се приложат в реална работна среда.
Частните инициативи разработват програмите си съвместно с водещи компании от сектора, адаптират обученията така, че да отговарят на съвременното търсене, а чрез ключови партньорства се стремят да свържат и кадрите с бизнеса. Често се случва компаниите да инвестират и във вътрешнофирмени обучения, чрез които изпълняват част от ангажимента си към осигуряването на технологично образование.
Този ангажимент е резултат от ясна дългосрочна визия за устойчиво развитие на ИТ индустрията в България, в която влиза и създаването на поне 10 технологични училища в рамките на 2 години. От тях се очаква да подготвят основата за следващото поколение специалисти в сектора.
Каква е визията за създаване на квалифицирани кадри?
Успешното развитие на IT сектора в България, осигуряването на неговата независимост от международните процеси и преминаването от service-ориентирана към продуктова и развойна дейност изискват радикални образователни реформи, които да срещнат учебните програми с нуждите на бизнеса. Въпреки напредъка в създаването на технологични паралелки и постоянните иновации в частния образователен сегмент, системата трябва да започне да се адаптира по-гъвкаво към промените и тенденциите.
Това изисква обновяване и осъвременяване на учебните материали, обновяване на базата, по-задълбочено взаимодействие с бизнеса и внедряване на актуални, практически проекти и занятия, които да развиват уменията на учениците. Само така младежите ще бъдат по-подготвени за реалната среда и конкуренцията.
Ключово за успешната трансформация на целевото образование е сътрудничеството между държава, бизнес и насочени към практически обучения образователни институции. Това не само отваря врата към успешна кариера за младежите, а и е двигател – както на IT секторат така и на българската икономика. Затова и програмата по софтуерно инженерство на СофтУни изповядва философията „учене чрез правене“, а в нея се подготвят бъдещите иноватори и технологични лидери, от които пазарът се нуждае.