Стефан Станев, юрист: Марката е като застраховка, която осигурява стабилност и сигурност за бизнеса

Бихте ли се представили с няколко думи пред читателите ни?

Здравейте, казвам се Стефан Станев. По образование съм юрист. Вярвам, че правото е наука, която изисква отдаденост и постоянство. Същевременно споделям и разбирането, че в днешния технологичен свят традиционното предоставяне на правни услуги се модифицира. Като предприемач, търсейки постигане на положителна промяна, в началото на тази година създадох компания, която се занимава с регистрация на търговски марки, патенти и промишлен дизайн.

Това беше голямо предизвикателство за мен, което ми даде възможност да помогна на представителите на бизнес средите да се запознаят с ползите от правото на интелектуална собственост. В резултат на усърдната ни работа вече имаме редица успешно регистрирани търговски марки. Имаме привилегията да работим със страхотни компании.

Какви услуги предлагате и как компаниите в България могат да се възползват от тях?

Нашата компания се занимава с регистрация на търговски марки, патенти и промишлен дизайн. Основният фокус на работата ни са търговските марки. Ние регистрираме търговски марки в България, Европейския съюз, Великобритания, Индия и Съединените щати. Работим с висококвалифицирани адвокати и технически специалисти както в България, така и в чужбина. От основаването си ние имаме две основни цели, когато става въпрос за услугите, които предлагаме на нашите клиенти – бързина и иновативност.

Отлично знаем, че времето за предприемачите е оскъдно, поради което целта ни е да им дадем стойност, без да ги ангажираме с излишни формалности. Извършваме проверка дали търговската марка е свободна за регистрация за по-малко от 24 часа и това е правило от ден първи на нашата работа. Осигуряваме възможност всеки наш клиент да защити търговската си марка само с размяна на две-три съобщения. За нас правото е преди всичко наука и изкуство на справедливото, а не бюрокрация.

Голям брой български фирми работят без запазени марки? Защо е важно за бизнеса да помисли как да защити своята търговска марка?

Добрите марки отразяват времето, в което са създадени и личностите, които са ги утвърдили, казва Ричард Брансън. Значението на марката е голямо, защото именно марката ще накара потребителите да свързват продукта или услугата с компанията, която ги предлага. Марката е душата на един бизнес. В днешно време дори инфлуенсърите регистрират псевдонима си като търговска марка, тъй като чрез него те предлагат услуги. Целта на регистрацията е да предпази компанията от недобросъвестни конкуренти, които могат да използват марката по начин, който да навреди на имиджа на компанията. Възможно е друга компания да предложи стоки или услуги под същата или сходна марка, като по този начин насочи потребителите към своите стоки или услуги.

Този риск в днешния конкурентен свят е изключително голям. С други думи, регистрацията на търговска марка е като застраховка – възможно е компания да работи и без регистрирана марка, но риска, който носи, е изключително голям. Същевременно регистрираната марка гарантира стабилност и сигурност за компанията. Човек застрахова здравето и имуществото си, защото иска да осигури стабилност и сигурност на себе си и семейството си. По същия начин регистрацията на търговска марка осигурява стабилност и сигурност за бизнеса.

А можете ли да разкажете повече за пазара на патенти в България

Ако преди 15-20 години българската икономика беше слабо конкурентна, то днес положението е коренно различно. В страната ни успешно работят хиляди малки и средни иновативни предприятия.  Успешно работим с редица компании както в родния ни град Сливен и региона, така и от цялата страна. Компании, които правят новаторски фитнес уреди, изключително качествено вино, иновативни машини. Всички имат големи шансове да пробият на световните пазари. Продуктите, които създават се конкурират по качество с аналози на други високоразвити европейски държави. Това е една от причините продуктите им да бъдат добре защитени. Ако компания разработи успешно свой продукт, напълно естествено тя започва да мисли за маркетингова стратегия, чрез която да пробие на пазара. Но в този продукт, особено ако е нов и иновативен, има „скрита“ интелектуална собственост, която трябва да се защити. Много лесно голяма компания с развит маркетингов отдел и сериозни ресурси би могла да копира изобретението на стартираща компания, като го наложи на пазара несравнимо по-лесно. Решението на този проблем е в патентоването на изобретението. Възможно е изобретението да се регистрира като полезен модел, което е значително по-лесно. Бързата процедура по регистрация на полезен модел и ниските му такси осигуряват отлична възможност за стартиращите компании да защитят изобретенията си. Хиляди се примерите за личности-иноватори и малки компании, които променят света с изобретенията си. Не си ли заслужава да се погрижат за защита на труда си?

Какво е предприемачеството за теб?

Според мен предприемачите се влюбват не в резултата, а в процеса. Предприемачите виждат възможности и вярват, че именно те са хората, които могат да ги реализират. Те са любопитни хора, които непрестанно задават въпроси. Това тяхно любопитство, съчетано с желанието да се решават реални проблеми, ги води към иновациите. Добрата новина е, че днес навсякъде има поле за иновации – буквално във всяка индустрия има възможности. Нашата мисия е да помагаме на предприемачите да успяват. Ние също като тях обичаме процеса, обичаме работата си.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *