Тазгодишното издание на инициативата “Индекс за безопасно шофиране/ SDIndex” ще бъде официално представено на специално събитие, което ще се проведе на 21-и май 2019 г. в София Хотел Балкан. В рамките на събитието, партньорите на проекта и организаторите на проучването ще дискутират новостите през 2019 г.
SDIndex представлява самооценка на рисковете, които българските шофьори поемат зад волана и се организира от SDI Застрахователен брокер. Партньори по проекта са Министерството на вътрешните работи, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на образованието и науката, Държавната агенция за пътна безопасност и Дружеството на психолозите в България. Инициативата се осъществява в екип с консултантска и изследователска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli.
Този проект е първото национално представително изследване за шофьорското поведение, базирано на изследователския инструмент DBQ (Driving Behavior Questionnaire), разработен през 90-те години от екип психолози в Манчестърския университет.
Тази година SDIndex има и нови елементи, най-важният от които е специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Актуализиран е и въпросникът, адресиран към водачите на леки и лекотоварни автомобили.
Новост в проекта е и преминаването към изцяло онлайн набиране на информация (въпросникът е достъпен на www.sdindex.bg), Това ще даде възможност да се включат повече водачи и съответно да се осигури по-висока прецизност на резултатите.
И тази година всички желаещи ще могат проверят своя личен Индекс за безопасно шофиране и да го сравнят с този на останалите водачи. чрез съкратената версия на въпросника, която в предходното издание на изследването беше попълнена от над 45 хиляди души и така се превърна в най-масовото проучване на шофьорското поведение в България.
През 2018 година SDIndex показа, че превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, бе най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 г. 71% от запитаните 1000 водачи тогава отговориха, че това им се е случило поне веднъж за последните 12 месеца. Резултатите тогава показаха също, че българските шофьори дават висока оценка на себе си относно избягването на рисковете по пътищата и предимно търсят отговорност от останалите участници в движението.