Късометражният филм “Ray Tracing FTW” демонстрира използването на Проект “Арена” при създаване на визуални ефекти при заснемането на филми
Компанията с български корени Chaos, разработваща софтуер за компютърна визуализация, демонстрира най-новата си технология за виртуална филмова продукция Проект „Арена“. На 11 септември в Culver Theatre в Лос Анджелис беше представен късометражният филм “Ray Tracing FTW”, в който технологията се прилага за първи път в реална филмова продукция. Иновацията предлага по-бързо и ефективно заснемане на филмови сцени при виртуална продукция и е алтернатива на съществуващите софтуерни решения, използващи т.нар. растеризация на изображенията.
При виртуалната продукция на филми, вместо пред зелен или син екран, сцените се заснемат пред LED екран, на който се възпроизвежда обкръжаващата среда. Най-често за фон на действието се използват висококачествени 3D изображения или анимация.
Проект „Арена“ дава възможност 3D сцени и други компютърно генерирани визуални елементи да се пренасят лесно и бързо на LED екрана за фон на продукцията. Технологията осигурява безпроблемна корекция на съществуващите 3D сцени и добавяне на нови 3D елементи и анимации по време на снимачния процес за изключително кратко време. Инструментите на “Арена” в реално време обработват огромно количество геометрични фигури, които са в основата на всяко 3D изображение. Те използват технологията real-time ray tracing, която осигурява бърза обработка на данни и висока фотореалистичност чрез проследяване на отражението на светлината в различни обекти.
За да демонстрира ефективността на „Арена“, Chaos обедини сили със значими фигури от света на киното и тества продукта при създаване на истинска виртуална продукция. Филмът “Ray Tracing FTW” /for the win/ е създаден в стилистиката на старите холивудски уестърни и е вдъхновен от класики като “Butch Cassidy and the Sundance Kid” и “Once Upon a Time in the West”.
Историята е съпроводена с остроумни диалози и закачливи препратки към други холивудски продукции и към техническите ограничения, които срещат екипите на снимачните площадки. Филмът демонстрира лекотата при създаване на ефектите и постпродукцията с помощта на “Арена”. В актьорските роли влизат ветерани от света на визуалните ефекти в Холивуд.
В момента Проект “Арена” се тества от различни студиа за виртуална продукция по света, преди продуктът да бъде пуснат официално на пазара.
„Технологиите на снимачната площадка често се оказват пречка за филмовите екипи. Системите спират да работят, реагират бавно или изискват поддръжка от голям екип“, казва Кристофър Никълс, директор Специални проекти в Chaos Innovation Lab, продуцент и отговорник за визуалните ефекти на “Ray Tracing FTW” и водещ на подкаста CG Garage. „С Проект „Арена“ целим да променим това, така че вместо да мисли за техниката, екипът да се върне към естествения процес на снимане на филм.“
Наличието на софтуер, който работи без прекъсвания, позволява на снимачния екип да се фокусира върху творческия процес и дори да заснеме 30 сцени с различен фон в рамките на стандартен 10-часов снимачен ден.
Заради естественото сливане на компютърно генерираните изображения и анимации с реалните елементи на филмовата сцена (актьори, реквизит), почти всички кадри от “Ray Tracing FTW” са заснети заедно с визуалните ефекти (in-camera VFX), вместо те да бъдат добавяни на по-късен етап. Изключение правят две сцени с влакова катастрофа, създадени от българското студио за визуални ефекти Bottleship VFX.
„Бях изумен колко автентични изглеждат заснетите кадри. Благодарение на Проект „Арена“, създаването на филма беше много по-бързо и ефективно, което ни позволи да се съсредоточим върху творческия аспект на заснемането. Сигурен съм, че моите колеги ще се възползват с радост от тази технология веднага щом стане достъпна”, споделя операторът на продукцията Ричард Крудо.
Проект “Арена” е създаден от Chaos Innovation Lab, звеното за иновации на Chaos. Екипът му, оглавяван от съоснователя на Chaos Владимир Койлазов, не само развива продуктите на компанията, но и споделя със световната изследователска общност идеи и проучвания за обработването на изображения офлайн и в реално време (offline / real-time rendering), машинно самообучение (machine learning) и изкуствен интелект (AI).