София ще има интелигентна система за таксуване

Основната цел на новото ръководство на Центъра на градска мобилност (ЦГМ) е превръщането на градския транспорт в предпочитан начин на придвижване. Това съобщи изпълнителният директор на ЦГМ Христиан Петров в интервю за БТА.
По думите му това може да стане чрез модернизиране на превозните средства, което се случва и е последователна политика на Столичната община.

Скоро бяха закупени 110 нови автобуси, които поетапно се пускат в движение и ще обслужват девет линии на градския транспорт. Доскоро стопанисваните от частните оператори “Юнион Ивкон” ООД и “Карат С” АД линии 150,72,73, 27 и 74 вече се обслужват от “Столичен автотранспорт”.

Това беше първият ангажимент, който новото ръководство на дружеството пое и вече изпълни, подчерта Петров.

Предстои до един месец по улиците на града да тръгне тестови електробус, за да се прецени как той се движи в реална градска среда и възможно ли е въвеждането на такъв тип транспорт.

На второ място, за да бъде общественият транспорт удобен и ползван от хората Петров постави изграждането на нова инфраструктура.

В това отношение Столичната община работи от години по обновяването на пътищата и строителството на нови улици и булеварди. Особено важно обаче е разширяването на метрото – най-бързият и екологичен транспорт. В момента се работи усилено по строителството на третия метродиаметър, каза директорът на ЦГМ.

Според него третият начин за превръщането на градския транспорт в предпочитан, е въвеждането на нови технологии, които могат да улеснят придвижването на хората.

Работим денонощно по финализирането на документацията за интелигентната система на таксуване. Системата стъпва на няколко базисни правила. На първо място да бъде доизградено и интегрирано това, което вече е направено в системата на градския транспорт, особено метрото, посочи Петров.

По думите му цел на ЦГМ е да изгради такава технологична инфраструктура, която да позволи най-гъвкава тарифна политика, която да бъде в интерес на гражданите. Това означава всеки да може да пътува с един транспортен документ в целия градски транспорт.

Трябва да има валидатори във всяко превозно средство, които да приемат както превозните документи, които сега съществуват, така и мобилни телефони, дебитни и кредитни карти и т.н.

Превозните документи ще могат да се купуват и да се зареждат от т. нар. вендинг машини. В началото ще има само няколко такива машини, поетапно ще въвеждаме още. Контрольорите ще продължават своята функция по проверка на превозните документи, обясни Петров.

Интелигентната система на таксуване включва и изграждане на видеонаблюдение, което ще осигури по-голяма сигурност за пътниците и шофьорите, както и за да се вижда в реално време какво се случва във всяко превозно средство.

Транспортната задача за тази година е градският транспорт да измине общо 58.6 млн. км, за което трябва да получи около 215 млн. лв., съобщи още Петров.

За София субсидията е 46 на сто, а приходите от превозните документи са 54 процента. За сравнение с другите градове по данни на Европейската асоциация на органите за обществен транспорт (Барометър 2014) съотношението в другите градове е: Прага – 75% субсидии и 25% приходи от превозни документи, Будапеща – 64% субсидии и 36% приходи от превозни документи, Париж – 19% субсидии, 42% други приходи, 39% приходи от превозни документи.

Наблюдава се ръст на приходите от двете платени зони за паркиране в София. От началото на 2016 г. до края на август постъпленията от синя и зелена зона са общо 13,3 млн. лв. Те са с 13% повече от тези за същия период на миналата година.

Приходите от принудително преместване са 1,5 млн. лв., което е с 27 на сто повече от миналата година.

Причината за повишението на приходите е в резултат на засиления контрол на екипите на ЦГМ, тъй като няма други промени в таксите или в броя на местата.

Има огромен ръст – около три пъти, на купуването на еднодневна карта за градски транспорт, отчете Петров.

През цялата 2015 г. са закупени 226 едногодишни карти за пътуване, а от 1 юни до 30 август т. г. са закупени 10 258 годишни карти на цена от 365 лева, уточни той.

Вдигането на цената на билета е насочено към хората, които ползват градския транспорт по-рядко. Вече е пусната и новата “Карта София”.

Относно финансовото състояние на ЦГМ той каза, че дружеството няма дългове и изплаща своите задължения в съответните срокове.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *