Бизнес експертите и някои от най-големите технологични гиганти са категорични – вече сме на прага на нова дигитална революция. Все по-често в медийното пространство се появяват материали, които свидетелстват за това, че все повече се приближаваме до създаването на изкуствен интелект, например. Наскоро пък интелигентният бот на Google – AlphaGo победи в среща по играта Го корейския грандшампион Ли Седол. А в началото на 2015 година, американски лекари успяват да спасят живота на двегодишно дете чрез трансплантация на 3D-принтирано сърце.
Директната връзка между високите технологии и човешкото ежедневие става все по-очевидна, а това обещава сериозни промени и в бизнеса. Ето и 5-те тенденции, които окажат най-голямо върху развитието на една организация в следващите няколко години.
Технологии и пазар на труда
Когато говорим за бизнеса и неговото управление, вече се сблъскваме все повече с понятия като „big data“, „сегментиране“, „автоматизация“ и „дигитална трансформация“. Какво ги свързва? Технологиите, разбира се.
Днес, настъпващият поток от информация в една организация е ускорен повече от всякога. Мениджърите не само могат, но и трябва да имат максимален обем от данни за своите потребители, техните вкусове, предпочитания и начин на поведение, за да разберат как това се отразява на техния бизнес. Подобно информационно осигуряване изисква автоматизация и оптимизация на голяма част от бизнес процесите, а това на свой ред – подготвени кадри.
Дългосрочната тенденция е нискоквалифицираните работни дейности да се автоматизират и извършват от машини, а човешкият ресурс да се обучава и пренасочва към позиции, изискващи повече умения.
Онлайн търговията е между най-бързо растящите пазарни отрасли в световен мащаб, а в България тя бележи ръст между 15 и 20% всяка година. Онлайн магазинът е важен канал за дистрибуция за всеки производител, защото съвременният потребител е винаги онлайн и очаква да поръча желания от него продукт веднага щом пожелае, без „да са разхожда“ излишно до магазина. Освен, че трябва да се съобразят със съвременните стандарти за изготвянето на един онлайн магазин, онлайн търговците винаги трябва да следят иновациите в дигиталния маркетинг и тенденциите за SEO оптимизация и онлайн реклама в бранша.
Говорейки за иновации, трябва да отбележим и възможностите за автоматизация на продажбеното обслужване и доставката на поръчаните продукти. Благодарение на ботовете, интегрирани във Facebook Messenger, Skype и Kik Messenger, потребителите (засега само в големите англоговорящи пазари) могат да си поръчат пица, например, само с едно изречение в чата. Също така, преди около година беше извършена и първата доставка с дрон от Amazon. Това несъмнено отваря нови хоризонти за онлайн маркетинга, основно при онлайн търговците.
3D принтиране
Помните ли как първите DVD плейъри в България струваха между 800 и 1000 лева. А спомняте ли си цената на първия ви компютър преди 15 години и как парите, които похарчихте за него, като че ли бяха цяло състояние? Днес вашият DVD плеър вероятно прашасва в някой шкаф, а за нормален компютър са ви достатъчни около 500 лева.
Първите 3D принтери вече са факт, но цената им е изключително висока, именно защото все още навлизат на пазара. А с това техният потенциал за развитие в следващите 10 години ще расте главоломно. 3D принтирането може да обхване „отпечатването“ на всичко – от производствени материали, през дрехи и животоспасяващи органи, до изработването на цяла производствена линия от разнородни стоки. За бизнеса подобна инвестиция в автоматизация на вътрешните процеси може да се окаже златна мина и да прекрати прекомерната експлоатация на нискоквалифициран труд.
Изкуствен интелект
Siri на Apple, Cortana на Microsoft и Echo на Amazon – това са само три примера от многото дигитални асистенти на пазара, които автоматизират голяма част от ежедневните задачи на потребителите – от записването на ангажимент в личния им календар, до напомняния, изпращане на имейли или поръчка на продукти онлайн. Но за да работят, те все още се нуждаят от човешки команди. На прага на новата дигитална революция става ясно, че подобни инструменти са просто част от това, което човечеството е на път да постигне, а именно – създаването на изкуствен интелект. Паралелно със своите „мини копия“ Google DeepMind знае как да победи във всяка игра на шах; Cortana може да предвиди бъдещи събития с до 80% вероятност или пък да ви посочва защо продажбите на определен продукт във вашата организация не вървят. Echo пък се стреми да автоматизира вашия дом, предоставяйки ви възможност за интегриране със смарт оборудването ви, ако притежавате такова.
За бизнеса един изкуствен интелект несъмнено би бил прекрасен помощник, но и ценен съветник. Подобна машина може да се учи сама с течение на времето и да дава различна перспектива за определени проблеми в организацията, поради своя капацитет, който в близкото бъдеще не само ще настине, но и ще надмина човешкия интелект!
Виртуална реалност
До преди няколко години виртуалната реалност бе само мираж. Днес, обаче, на пазара има относително богат набор от продуктови предложения за виртуална реалност в различни ценови категории, които бизнесът би могъл да интегрира в своята дейност – от създаване на прототип, през тестване на определен продукт преди той да бъде произведен, до колаборация, преподаване и т.н. Все още са малко компаниите, които използват подобни технологии в своето производство, а още по-малко – в обслужването на своите клиенти. Но и това е на път да се промени.
С всяка изминала година, паралелно с технологичния прогрес, бизнес тенденциите се развиват динамично и са свързани все повече с дигиталните иновации. Тяхната симбиоза в бизнеса е налице що се отнася до производството и част от вътрешно-организационните дейности. Но ако трябва да сме честни, процесът по дигитална промяна на една компания и дигитализирането на работната сила в (и извън) нея, ще бъдат едно от основните предизвикателства пред корпоративния свят през следващите години.