Радослав Делчев е изпълнителен директор на Green Corp и оглавява една иновативна за страната ни бизнес идея за отглеждане на билки и подправки в градски условия. Тя тепърва ще става част от всяко модерно домакинство, а повече за работата му ще научите от самия него.
-Г-н Делчев, разкажете за мисията на Green Corp. Как ви хрумна идеята за такъв бизнес?
-Ние се занимаваме с производството и разпространението на автоматични системи за отглеждане на билки и подправки в градски условия. Мисията ни е всеки човек да има достъп до пресни и свежи растения, без да полага усилия. Системата се управлява дистанционно чрез нашата платформа и е автоматизирана. Нужно е само да се включи в електрическата мрежа и да се свърже с домашния интернет.
Първоизточникът на идеята е Преслав Хаджицанев, чиито родители имат малък парник за отглеждане на зеленчуци. Налагало му се е да помага в грижите за продукцията и така придобива ясната представа колко трудоемка задача е това. Тогава Преслав събира нашия екип, за да намерим решение на този проблем.
-Бихте ли представил екипа зад компанията?
-Всеки член на екипа е тясно специализиран в различните отрасли, нужни за изпълнение на крайния продукт. Преслав Хаджицанев изгражда софтуера и се грижи за правилна комуникационна връзка на парника и управляващата го програма. Той е студент във Факултета по математика и информатика на Софийския университет. Мониторингът и видовият подбор на растенията са дело на Виктория Еленкова. Тя завърши ландшафтна архитектура в Лесотехническия университет. Николай Пенов се занимава с развитие и планиране на бизнеса. Той е студент от Шефилдския университет и е добре запознат с тенденциите в бизнеса. Моята работа е да финализирам продукта. Занимавам се с дизайна и хардуера на системата. Завършил съм Физическия факултет на Софийския университет и имам богат опит в областта на дизайна и изграждането на различни продукти.
-Каква е ползата за средностатическия гражданин от тази услуга? Защо е важно да отглеждаме подправки в дома си?
–Ползите от подобен продукт са много. Когато отглеждаме растенята си у дома, ние сме сигурни в свежестта на растенията. Знаем, че са пресни и пълни с витамини. Нека ви разкажа накратко как се случва доставката на такъв тип продукти в магазина. Повечето билки и подправки се внасят от чужбина. Пристигайки у нас, те са минали поне през 3-4 различни превоза, няколко големи склада и други, по-малки. Тогава представяте ли си как тези растения пристигат толкова свежи и невероятно пресни?
Освен това подобряват въздуха в помещението, в което се гледат. Ароматът на чая от прясна мащерка е несравним, при приготвяне на капрезе във всеки един момент имате достъп до пресен босилек. Може да използвате нашата система в дома си, на работното място, а и в лятната вила, докато си почивате.
-Как виждате бъдещото развитие на т.нар. „urban farming“ или градско фермерство у нас? Какви са пречките и какви – перспективите пред този сегмент?
-Тенденцията, която наблюдаваме, е, че в магазинната мрежа се предлагат все по-малко качественни продукти на по-висока цена, било то заради производство, марка или внос. Също така се оказа, че много хора имат желанието да гледат собствени растения, но нямат време или място. Нашият продукт заема малко място и спестява време на потребителите. Помага на хората сами да отгледат продукция у дома, а грижата за едно растение допринася за мотивацията, с която готвите, и за вкуса на вашите ястия. Получаваме традиция и вкус – собствено производство!
-А как се развива градското фермерство зад граница? По-ангажирани ли са хората в други страни?
-В световен план, градското фермерство се развива все повече. Хората отговорно използват междублоковите пространства и правят мини градинки, вече могат да се срещнат и градски ферми по покривите на големи сгради. Един от основните проблеми на човечеството ще е изхранването и ние затова работим в тази насока. Със застрояването на все повече места, проблемът за отглеждане на растения се разраства, качеството на продукцията спада и това води до загуба на ценни ресурси. Нашият продукт е една малка стъпка за един по-зелен и интересен свят.
-Колко може да ни струва да станем ваши клиенти и как се възвръща инвестицията? А можем ли да я изгубим?
-За да сте наши клиенти, трябва да сте заети хора с желание за развитие на собствена продукция за домашно ползване. Конструкцията, която предлагаме, разполага с три етажа, като на всяко едно ниво може да се гледа различен вид растение. Цената за продукта е 600 евро, като разполага с индивидуално осветление, сензори, поливна система и приложение за контрол и мониторинг. Нуждите за правилното функциониране на системата са достъп до електричество, интернет, като трябва веднъж месечно да допълвате резервоара на автоматичната саксия. Тя полага необходимите грижи за вашето растение по каталожни данни, които елиминират преполиване и нуждата от осветено пространство.
-Вие сте пример за успешен млад предприемач. Каква е тайната?
-Предприемачеството е начин на живот и мислене. Не мога да кажа, че има точна рецепта за успех. Едно от най-важните неща за реализирането на дадена идея е екипът. Той стои зад създаването на проекта. Подкрепата, разговорите, действието и дори и караниците правят един екип това, което е. Всяко малко нещо е от значение. Мотивацията също е ключова. При започването на всяко едно начинание, трябва да знаеш колко си готов да дадеш от себе си и това гарантира какъв ще е успехът ти.
-Спъва ли държавата бързото развитие на собствен бизнес?
-Този въпрос може да ми зададете след 5 години. Но в момента виждаме подкрепа от неправителствената организация „Джуниър Ачийвмънт България“ и „София Тех Парк“, където се намираи нашият офис.
-А смятате ли да разширите полето на действие на Green Corp? Кой е следващият Ви ход?
-Всеки един продукт има нужда от развитие, но проектирането и направата на толкова сложна идея отнема време. Green Corp създава и развива своя продукт, но функционалността зависи от нуждите на нашите клиенти. От самото си начало идеята ни се промени и усъвършенства много, продължаваме да работим в тази насока.
3 thoughts on “Радослав Делчев от Green Corp.: Градското земеделие се развива все повече”