Проф. Ювал Ноа Харари предизвика образователната общност в София

Националната конференция „Умения за иновации в образованието“, организирана от Център за творческо обучение, събра над 700 учители, директори и експерти в Интер Експо Център – София, за да обсъдят бъдещето на образованието в ерата на изкуствения интелект. Сред акцентите бе ексклузивната видео лекция на проф. Ювал Ноа Харари – световно признат историк, футуролог и автор на бестселъри като Sapiens и Homo Deus.

Какво означава да процъфтяваме в технологичната епоха?

Харари започна с фундаментален въпрос: Как разбираме човека – като пасивен консуматор или като активен създател? Отговорът, според него, определя дали технологиите ще ни освободят или поробят. Ако ги проектираме с презумпцията, че хората са лесни за манипулиране, ще създадем инструменти, които ограничават човешкия потенциал. Но ако ги изградим така, че да подкрепят човешкото творчество, можем да отключим нови форми на култура, образование и социални връзки.

От калните плочки до алгоритмите

Харари направи паралел между първите писмени знаци в Месопотамия – създадени не за поезия, а за данъчни списъци – и съвременните социални медии. Както писането е позволило създаването на империи, но и е наложило тежки данъци, така и платформите като YouTube и TikTok отключват масова креативност, но също така експлоатират човешкото внимание чрез алгоритми, които стимулират страх, омраза и алчност.

Дейтинги, VR и човешкият потенциал

В лекцията си Харари разгледа и света на приложенията за запознанства, като подчерта, че технологиите трябва да ни помагат да изграждаме връзки, а не да ни превръщат в потребители на „партньори“. Същото важи и за виртуалната реалност – тя може да бъде инструмент за творчество, но и за бягство от реалността, ако не бъде създадена с разбиране за човешката природа.

Образование в ерата на AI

Конференцията „Умения за иновации в образованието“ постави фокус върху дигиталните умения, медийната грамотност и STEAM образованието – ключови теми в контекста на бързо развиващите се технологии. Участниците обсъдиха как училищата могат да се превърнат в пространства за иновации, а не просто в институции за възпроизвеждане на знания.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *