Проучване: близо 700 реклами са пред очите на българите дневно

Интернет потребителите в България виждат почти 700 реклами дневно, според скорошно проучване на Eskimi, водеща крейтив и медийна технологична платформа. България заема 34-то място сред страните, чиито жители са изложени на най-много дигитална реклама.

„Опитайте се да си спомните рекламите, които сте видели днес. Нека предположа – не си спомняте много от тях. Ежедневно сме изложени на хиляди реклами, но ставаме резистентни към тях. В много случаи дори не ни трябват блокери за реклами – мозъкът ни поема тази функция. Това поставя предизвикателство пред бизнеса – как да пробие тази бариера и да бъде забелязан”, казва Витаутас Паукстис, CEO на Eskimi.

Резултатите варират значително между отделните държави

За да достигнат до тези изводи, изследователите от Eskimi анализираха статистически данни за рекламите в приложения и уебсайтове в 188 държави, включително и България.

Ето някои от основните изводи от проучването:

• Въпреки че българите са силно изложени на дигитални реклами, има страни които са по-напред в класирането. Интернет потребителите в Науру – малка островна държава в Тихия океан – са най-изложени на реклами в света, като един човек там вижда почти 1600 реклами дневно. Исландия е на второ място с над 1500, а Катар – на трето с почти 1200.

• Сред анализираните държави, броят на рекламите на ден за един човек варира от десетки до почти 1600.

• Във всички изследвани пазари интернет потребителите виждат повече реклами в приложения, отколкото в уебсайтове. Тази разлика е особено изразена при българите, които виждат три пъти повече реклами в приложения.

Фактори, оказващи влияние върху резултатите

Според Паукстис, има много причини за разликите в това колко реклами виждат потребителите в различните държави. Устройствата и интернет връзката оказват значение – различните устройва показват рекламите различно, а бързата връзка позволява на по-сложни и интерактивни формати да се зареждат по-бързо.

Също така, някои държави получават повече внимание от рекламодателите, в сравнение с други. Колкото повече конкуренция за рекламни пространства има, толкова по-малко вероятно е някое да остане свободно. Това влияе, както на малките, така и на големите държави. Например в Науру, островът изложен на най-много реклами, има само 10,000 жители, което води до много повече импресии на потребител в сравнение с по-големи държави.

Онлайн навиците на хората също влияят на това колко реклами ще виждат на ден. Последният глобален дигитален доклад за 2025 г. на Meltwater и We Are Social 2025 Global Digital Report показва значителни разлики в средното време онлайн – южноафриканците прекарват почти 10 часа дневно онлайн, българите – около 8, а японците – едва 4.

Защо това е важно за бизнеса?

Разбирането на тенденциите в интензитета на рекламното въздействие в различни страни може значително да помогне на бизнеса при изграждане на по-ефективни рекламни стратегии, казва Паукстис. Ако е известно, че даден пазар е пренаситен с реклами, рекламодателите могат да изберат да инвестират в интерактивни и визуално ангажиращи формати, вместо в голям брой статични банери на стандартни позиции.

„Да си изложен на стотици реклами е много различно от това реално да ги виждаш. Когато хората са заляти от реклама, те започват да игнорират посланията. За да пробият тази бариера, рекламодателите трябва да се върнат към креативността и да оценяват реалното въздействие на кампаниите си”, казва той.

Паукстис допълва, че фокусът на пазара все повече се измества към измерване на вниманието, използвайки AI инструменти, които оценяват ангажираността, а не само импресиите или кликванията. Това позволява оптимизация на кампаниите за ефективност, а не просто за видимост.

Съвети към рекламодателите как да бъдат видими в пренаситеното дигитално пространство

Паукстис съветва рекламодателите да спазват няколко прости препоръки:

1. Усмелете се да сте иновативни. Съвременните платформи за търсене на рекламно пространство предлагат иновативни инструменти за създаване на ангажиращи или анимирани визии от статични креативи.

2. Локализирайте. Създавайте кампаниите с внимание към вашата локална аудитория. Превеждайте текста и се консултирайте с местни експерти за културни нюанси, хумор или стил.

3. Бъдете креативни. Насочете усилията си към превръщането на визиите си във въздействащо изкуство, преди да ги оптимизирате за ефективност. Това ще помогне на бранда ви да се открои сред останалите.

Методология

За да проведат проучването, изследователите на Eskimi анализираха анонимни рекламни данни от различни бази данни в AdTech индустрията, включително вътрешни анонимни данни на Eskimi, от сайтове и приложения в 188 държави. Средният брой реклами на потребител бе изчислен въз основа на дневни средни стойности на заявките към програматик платформи и броя интернет потребители за 2025 г. по страни. Данните обхващат месец май 2025 г.

Отделно, бе анализирано съотношението на реклами между уебсайтове и приложения с помощта на агрегирани индустриални данни и специфични вътрешни анонимни данни на Eskimi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *