Производствените разходи за Sony PlayStation 3 падат отново

Гейм конзолите на големите производители запазват своя облик непроменен с течение на години и една немалка част от потребителите смятат, че и хардуерът вътре в тях също не подлежи на никаква еволюция.

Истината е, че хардуерът на конзолите дори от едно и също поколение претърпява достатъчно сериозни промени на всеки няколко месеца, а дори и по-често. PlayStation 3, закупен днес, съдържа съвсем различни платки и чипове в сравнение със „същата” конзола, произведена през 2006.

Не е тайна, че при дебюта си на пазара PlayStation 3 се продаваше на цена, която бе доста по-ниска от производствените разходи за нея, т.е. първоначално Sony губеше пари от всяка продадена конзола. Една от основните причини бе в скъпото Blu-ray устройство, вградено в PS3, но и останалата част от хардуера имаше твърде висока себестойност по онова време.

Разбира се, когато става въпрос за загуби, имаме предвид единствено хардуера в конзолата. Sony печели огромни суми от предлаганите за нея услуги и съдържание. Да не забравяме и факта, че PS3 изигра ключова роля за налагане на поддържания от Sony стандарт Blu-ray. Той се пребори с HD DVD на Toshiba и в момента е единственият формат на оптичен дисков носител за видео с висока резолюция.

С течение на годините хардуерът на PS3 ставаше все по-евтин за производство, а Blu-ray устройството се превърна от екзотика в ежедневие, за да се стигне най-после и до момента, в който себестойността на всяка конзола падна под нейната пазарна цена.

Заслугата за това е на въведения през последните няколко седмици нов RSX графичен чип, който се произвежда по 45-нанометрова технология. Предишното поколение RSX се произвеждаше по 65 nm технология.

Преминаването към 45 nm технология намалява себестойността на чипа, а така също и енергията, която той консумира по време на работа. Намаленото с около 15% енергопотребление води до опростяване и олекотяване на охлаждащата система, по-малки и по-леки радиатори върху чиповете, по-компактно и икономично захранване.

Всичко изброено до тук плюс интеграцията на част от използваните електронни компоненти (довела до по-малък брой елементи върху дънната платка) се оказва достатъчно, за да свали производствената цена на PS3 по-ниско от пазарната.

Уви, това няма да се усети от потребителите, който ще продължат да плащат същата сума за нов PlayStation 3, както и досега. Последното сериозно намаление на цените (със 100 USD) се състоя през лятото на 2009, в разгара на икономическа и финансова криза, и ново такова не се очаква в близкото бъдеще.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *