Президентските избори през погледа на софтуера за бизнес анализи Tableau

Коя кандидат – президентска двойка е инвестирала най-много средства в медийни изяви и коя е двойката, появила се в най-голям брой медии? Кои медии попадат в топ 5 на най-предпочитаните канали за изява на кандидатите? Има ли двойки без каквото и да е платено отразяване в медиите? След като надпреварата вече приключи и името на новия президент е известно, ето една по-различна гледна точка към медийното присъствие на различните кандидати, базирана на софтуера за бизнес анализи (BI – Business Intelligence) Tableau. Системата позволява с няколко клика да проследяваме различни тенденции и причинно – следствени връзки, както и да правим изводи, основани на цялостните данни и резултатите от изборите.

„Tableau е мощен софтуер за анализи, който позволява на компании и други типове организации да използват по-пълноценно различни масиви от данни, да откриват лесно тенденции или да проследяват ключови индикатори. Екипът ни използва възможностите на системата, за да проучи има ли открояващи се тенденции в предпочитанията на кандидатите в предизборната надпревара към различните медии и как това се е отразило на резултатите“ – обяснява Анастас Шопов, мениджър Бизнес консултиране на българската компания Тим ВИЖЪН България, която е представител на Tableau за България.

Изследването е базирано на данните от мониторинг на Института за развитие на публичната среда, публикувани в http://openparliament.net и засяга периода преди първия тур на изборите. Екипът е избрал най-подходящите за случая визуализации от големия избор, който предоставя Tableau и буквално за минути е създал графики, от които незабавно са се откроили някои любопитни тенденции.

Така например първите две кандидат – президентски двойки, класирали се на балотажа, са изразходвали значително повече средства за медийни изяви в периода преди 17 октомври, отколкото през следващите десет дни. Същото важи и за почти всички останали кандидат – президентски двойки, докато при двойката Трайчо Трайков / Съби Събев тенденцията е противоположна и в периода 17 октомври – 27 октомври са изразходвани близо два пъти повече средства за медийно отразяване, в сравнение с периода преди 17 октомври. Друга любопитна тенденция е, че щабовете и на двете водещи дами, кандидати за президентския пост – Цецка Цачева и Татяна Дончева, напълно са пренебрегнали двете най-гледани частни телевизионни групи в България в своя медиен микс.

Повече информация и визуализации, свързани с медийното отразяване на кандидатите са достъпни тук.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *