Публикуваме постинга на от Facebook профила на Николай Колев по повод изключително неприятен проблем, споделен от него – практика на КАТ да глобява граждани за нарушения, извършени с фирмени автомобили – собственост на дружество, което те са управлявали през отминал период. Ето и самия текст (заглавието е на редакцията):
Споделям възмущението си от проблем, който – мислех си – се отнася за ограничен брой колеги, но се оказа, че засяга широк кръг потърпевши. На всичко отгоре е показателен за безхаберието в МВР и в конкретния случай – КАТ.
Вече втори път получавам известие от НАП за глоба от КАТ по повод нарушение, което не съм извършил. Отивам в учреждението, правят справка и се оказва, че е свързано с автомобили, който никога не съм шофирал. Случаят е следният. Преди 10 години съм напуснал акционерно дружество, чийто изпълнителен директор бях, и промените са отразени в търговския регистър. Независимо от това, когато пътен полицай установи нарушение на някой автомобил от дружеството, отваря СИЕЛА (?), вижда най-отгоре моето име като представляващ и съставя акта на мое име.
Последствията са ясни. Извън глобите, които дължа, в досието ми се трупат нарушения, което е свързано с точки, имиджова репуация (за пред КАТ – отново на пътя), да не говорим, ако влезе в сила системата Бонус-Малус.
На поставения от мен въпрос към старши инспектора, с когото се срещнах, какво се прави в случая, отговорът беше, че всеки път трябва да пиша жалба до районното управление, в обсега на което е извършено нарушението. И на втория въпрос – какво се случва, ако бъда спрян на пътя и полицаят установи, че съм с висяща глоба, отговорът: ще ви бъде отнета книжката. Но най-изненадваща за мен беше репликата, че на него му се налага всеки ден да оправя такива случаи!
Ето защо си позволявам да поставя следните въпроси:
1. Защо при наличието на официален търговски регистър КАТ работи с частната СИЕЛА?
2. Има ли наказани пътни полицаи за подобни случаи? В обучението им включен ли е и този казуз?
3. Какво ще се случи, ако броят на наказателните ми точки превиши определен праг, а аз не съм извършителят на нарушенията?
4. Ще ми бъде ли възстановена разликата в застрахователната премия, когато се въведе Бонус-Малус системата?
5. Защо в онлайн системата на КАТ при проверка за неплатени задължения не се публикува копие на акта, а само номера му?
Много други въпроси могат да бъдат зададени, но предпочитам да завърша с мнение. Това, че КАТ усъвършенства системата си за събиране на дължимите глоби е много хубаво. Но, това трябва да е свързано и с отчитане интересите на дисциплинираните водачи. В противен случай всички ще продължаваме да ги възприемаме единствено като репресивен орган. Със съответните последствия …