До 2025 г. потреблението на видео съдържание ще достигне 80% от мобилния трафик
С налагането на 5G, all-screen смартфоните и платформи като TikTok, YouTube и HBO, потребителите консумират видео съдържание в движение повече от всякога. Очакванията са, че до 2027 г. то ще достигне 80% от мобилния трафик.
Скоростното развитие именно на 5G отвори много нови възможности за предлагане на различни услуги, според главния директор „Технологии“ на Yettel България. Това води и до увеличаване на потребителските търсения, а от телекома отбелязват впечатляващ ръст на трафика в мрежата си. Почти половината от клиентите са избрали план с неограничени данни, като тези потребители генерират 90% от целия трафик.
„За да сме сигурни в качеството на нашата платформа Yettel TV, през април дадохме старт на услугата именно през нашата 5G мрежа“, отбелязва Велинов.
По думите му забележителното развитие на 5G мрежите у нас променя до голяма степен предлаганите услуги. 5G инфраструктурата позволява обединяване на ресурсите на мрежите от ново поколение с тези на 4G – в един и същ момент един потребител с 5G устройство може да използва и двете мрежи, което означава по-висок капацитет и по-високи максимални скорости, които могат да се преразпределят към повече крайни клиенти или към по-малко, но с по-голяма скорост, когато това е нужно. Според главния директор „Технологии“ на Yettel всичко това ще доведе до увеличаване на бизнес приложенията на 5G – процес, който върви ръка за ръка с развитието на цялата индустрия в страната.
„Ще дам един пример от всекидневието, който ми направи впечатление – ако в момента през 5G трябва да сваля нов софтуер на телефона си, новият пакет ще се свали по-бързо, отколкото ще се инсталира на телефона. Преди беше обратното, тоест имаме едно много бързо действие, клиентите могат да правят повече неща и да имат по-голям достъп до данни“, обяснява Спас Велинов.
Тази година мрежата на Yettel получи и своя шести сертификат Best in Test oт нeзaвиcимaтa opгaнизaция зa cpaвнитeлeн aнaлиз umlаut, чacт oт Ассеnturе, а за втора поредна година се нареди в топ 25% на най-добрите мрежи в света, тествани и сертифицирани по umlaut през 2022-2023 г.
Best in Test е признат в телекомуникационната индустрия стандарт, с който се сравняват не само мрежите, но и потребителското изживяване. Каквато и услуга да ползва клиентът, през която и да е технология, когато се мери по umlaut, тя се оценява на базата на обективни и стандартни параметри и се сравнява с тези на останалите оператори, предоставящи мобилна свързаност. Тази година резултатът на Yеttеl е oт впечатляващите 940 oт 1000 възможни тoчĸи. Така мpeжaтa нa телекома ce ĸлacиpa нaй-виcoĸo в Бългapия.
„Шестият ни сертификат от umlaut идва при впечатляващ ръст на трафика в мрежата ни на годишна база. При гласовите услуги търсенето е със сравнително стабилни нива, но преносът на данни постоянно нараства. В този смисъл инвестициите, които предприемаме, са водени точно от тези два фактора – нарастващия трафик и гарантиране на високото качество на услугата“, коментира Спас Велинов. По думите му Best in Test сертификатът е изключително важна оценка за компанията, защото е показателна за усилията, които се полагат по отношение на това да се предостави най-доброто изживяване на клиентите в едни постоянно променящи се условия.
Сред основните цели за развитие на компанията Спас Велинов посочи и решението за захранване на мрежата със слънчева енергия. Плановете са до 2050 г. Yettel да стане въглеродно неутрална. Телекомът вече има 10-годишното споразумение с „Електрохолд“ за доставка на зелена енергия, с която ще покрие около 80% от потреблението си.
„Това е важна крачка за нас като компания, важна е за телекомуникационната индустрия, но е важна и за нашите служители и потребители, които заявяват все по-голям личен ангажимент към опазването на околната среда“, категоричен е Спас Велинов.