Подкастингът – или как традиционното радио може да се превърне в интерактивна среда

Увеличава ли се аудиторията на подкастинга? И наистина ли това е „новото радио“, което дава редица възможности и дори се явява заплаха за традиционната форма на добре познатата медия? Ето какво е мнението по темата на Сергей Блудов, старши вицепрезидент в направление „Медии“ на софтуерната компания DataArt.

„Радиото, такова, каквото го познаваме, позволява достъп до широка аудитория, но в същото време тази аудитория е с ниска ангажираност. Подкастингът от своя страна е точно обратното – по-малка, но таргетирана аудитория, която е силно ангажирана със съдържанието“, коментира Блудов. Според него, дадено подкаст съдържание може да има само 1000 слушатели, но те вероятно ще бъдат наистина отдадени, ще коментират и ще задават въпроси. „Това е аналогично на музикалните фенове, които купуват всеки албум и VIP билети за любимите си групи“.

Експертът от DataArt дава пример с водещия издател на подкасти в САЩ – National Public Radio (NPR), стартирал през 2017 г. с уникална месечна аудитория от 8,82 милиона слушатели. А според проучване на Statista, цели 25% от анкетираните заявяват, че са слушали подкаст през последния един месец, като през 2008 г. респондентите, отговорили по същия начин, са били едва 10%. Очевидно е, че интересът към подкастите се увеличава. Но означава ли това, че те се явяват заплаха за традиционното радио?

„Въпреки че пазарът на подкасти е нараснал значително през последните десет години, той може да се разглежда като допълнение към традиционното радио, а не като заплаха за неговото съществуване. Традиционното радио все още е предпочитано в световен мащаб, но интересът към подкастите създава нов свят на възможности за рекламодатели, продуценти, музиканти и потребители“, коментира Сергей Блудов.

С такива цифри и тенденции не е изненадващо, че музикалната индустрия започва да приема подкастите като сфера с все по-голям потенциал и да й обръща внимание.  „Spotify е един от първите участници в т. нар. “програмно аудио”, като компанията вече си поставя за цел да стане популярна дестинация за слушателите на подкасти“, казва Блудов и допълва: „Едно от многото предимства на програмното аудио е неговата автоматизирана обработка на данни, която може да помогне при транзакциите. Spotify започва да си осигурява приходи от някои от своите оригинални подкасти и разчита на сериозен интерес от страна на агенции и музикални компании“.

Apple също прави сериозни стъпки в тази посока, като стартира функционалността си за анализ на живо. През декември миналата година компанията пусна опция за подкаст анализи, която позволява на издателите да научат точно кои от епизодите им се слушат най-много чрез приложението Apple Podcast.

Subcast е друга компания, която работи върху иновативни решения. Концепцията е да се определи точката на пресичане между подкаст слушателите и потребителите на традиционното радио и впоследствие да се контролира съдържанието на тази гласова среда. Въпреки че идеята е на ранен етап, компанията работи усърдно, за да си извоюва място в този нов пазар.

Някои маркетингови експерти сравняват подкастинга със златната ера на радиото. И въпреки че България изостава от тази обща тенденция, подемът е факт. Осигуряване на приходи от подкасти чрез прецизни данни за слушателите и интелигентни анализи може да е едно от най-значимите нововъведения, пред които е изправена музикалната и медийната индустрия. Друг важен фактор за развитието на подкастинга е все по-силното навлизане на нови технологични решения, разработването на интерактивни мобилни и онлайн приложения и нарастващата потребност от диалогичност между медия и аудитория.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *