Личните карти ще имат чип, който ще играе ролята на електронен ЕГН, заявленията ще могат да се подават онлайн и ще се получават централизирано. Промяната ще влезе в сила от началото на 2017 г.
Чипът ще бъде вграден в личната карта и ще съдържа трите имена, дата на раждане и важна медицинска информация, като кръвна група например. След като бъде използвана личната карта, за да се предостави някаква е-услуга, данните за собственика й ще се получават в реално време от т. нар. Център за идентификация. Той ще разчита данните по вграден в нея ключ и ще проверява дали личната карта е истинска, дали собственикът й не е под запрещение и дали не е починал, след което ще изпраща информацията, необходима за получаването на е-услугата.
За изграждането на новата система за издаване на лични документи ще бъде обявена обществена поръчка. Пускането на картите с чип е част от плана за цифровизация на България до 2020 г., който ще струва близо 400 млн. лв. В парламента вече са внесени необходимите промени в два закона – за електронното управление и за електронната идентификация. След приемането им трябва да бъде изградена цялата инфраструктурата, която ще позволява да ползваме е-услуги чрез личните карти с чип.
“Решението за българските лични документи одобрява преминаването към централизиран модел на издаване, създаване на система за идентификация и възможност те да бъдат с безконтактен чип, който да бъде включен в носителя на личните документи”, обясни министър Бъчварова. В момента документи за самоличност се подават във всички областни дирекции на МВР. “Централизирано документите могат да бъдат издавани много бързо и с доставка всеки може да ги получи в регионалните центрове. Няма да има нужда да посещава офис”, обясни вътрешният министър Румяна Бъчварова.
Правителството взе решение за изграждане на Централизирана система за персонализиране на българските документи за самоличност. Тя ще е част от бъдещото Държавно предприятие “Център за предоставяне на услуги” (ДПЦПУ). То ще се занимава с всички паспортни служби, регистрацията на автомобилите на КАТ и разрешителните за оръжия. Новата държавна структура ще бъде създадена с промени в Закона за МВР, които вече са внесени в парламента.
“Планът е, ако Народното събрание одобри изваждането на паспортните служби в ново предприятие, тази система да влезе в него. Тя ще предостави нови възможности – ще има регистър на упълномощаванията. Те ще се регистрират там през електронната идентичност, което ще направи много по-сигурни всички граждани”, каза още Бъчварова и уточни, че проектът ще стартира след 14 месеца.