Само преди броени дни електронната поща навърши 38 години и днес е една от най-широко използваните форми на комуникация, достъпна за хора от всички възрасти и социални прослойки. Употребата се разшири допълнително със засилването на дигитализацията на бизнеса, във връзка с изискванията за социална изолация през тази година.
В резултат огромен брой нови потребители се присъединиха към онлайн пространството. Проблемът е, че много от тях не са достатъчно запознати с технологиите и често не знаят как да се предпазват от заплахите в интернет. Същевременно през последните месеци наблюдаваме засилване на явления като фишинг, нежелана поща (SPAM), вируси, DDoS атаки и др., което увеличава рисковете за цялата интернет общност.
За да помогне на онлайн потребителите да се защитят от тези заплахи, екипът на българската хостинг компания СуперХостинг.БГ публикува набор от съвети за защита на тяхната имейл комуникация.
Правило номер 1 – силна парола
Звучи елементарно, но е учудващо колко голям брой потребители не спазват този принцип и използват пароли от типа на 1234, 12345, qwerty, няколко еднакви цифри, собствени имена или такива на съпруг / съпруга. Имайте предвид, че съвременните хакери разполагат с инструменти, с които автоматично разбиват и прихващат пароли. Затова е важно паролата да е сложна, включвайки поне осем или десет знака, в това число: цифри, малки и главни букви, символи.
Направете си професионална поща към собствен домейн
На пръв поглед безплатните електронни пощи вършат същата работа като тези, които можете да създадете на Ваш домейн в хостинг акаунта. Вторите обаче Ви дават пълен контрол над пощата и настройките ѝ, като разполагат с резервни копия и допълнителни професионални защити, предоставяни от страна на хостинг компанията. Когато имейл адресът Ви съдържа името на сайта Ви (Вашият домейн), това не само прави пощата по-разпознаваема и запомняща се, а и вдъхва повече доверие на Вашите клиенти и партньори. Другото предимство – имате пълен контрол върху пощата си и можете сами да определите нейното дисково пространство, да добавяте автоматични отговори, както и да създавате различни пренасочвания.
Как да се защитим от кражби на пароли и фишинг
Едни от най-разпространените имейл атаки са т.нар. “фишинг” писма. Става въпрос за имейли, които имат за цел да Ви накарат да повярвате, че са изпратени от доверен източник (например Вашата банка, интернет доставчик или приятел). Често изпращачите на такива мейли предлагат на получателя да отвори файл, да кликне на линк, да въведе своята парола или банкова сметка в някаква контактна форма на привидно „официален“ сайт.
Фишинг заплахите са много разнообразни, затова е важно да помним и следваме няколко прости принципа: 1) това, че някой се представя за Вашата банка, телеком оператор или дори за Ваш приятел, не означава, че наистина е той; 2) това, че получавате писмо от реалния адрес на Ваш познат, не означава че го праща той (може имейлът му просто да е хакнат) и 3) винаги проверявайте доколко имейлът на изпращача е реален и надежден 4) проверявайте накъде води дестинацията от линка (обикновено чрез ховър върху url адреса – без да натискате линка) 4) банките и официалните институции никога не изискват чувствителна информация и лични данни по имейл.
През какви мрежи достъпвате мейла си?
Когато проверявате пощата си в движение, е най-добре да го правите през собствена или сигурна Wi-Fi връзка – например през такава, пусната чрез хотспота на вашия смартфон. Използването на публични безжични мрежи увеличава риска някой да получи неоторизиран достъп до имейла Ви.
Какво е премиум защитата от SPAM и вируси?
Всички хостинг планове на СуперХостинг.БГ предлагат неограничен брой професионални пощи с името на клиентския сайт, както опция за допълнителна Премиум защита от SPAM и вируси. Услугата автоматично блокира съмнителни имейли, вируси, зловреден софтуер и опити за фишинг. Филтрирането се извършва на две нива – първо на ниво SMTP връзка с мейл сървъра и след това на ниво съдържание. При този двустепенен процес се прилагат множество проверки, за да се гарантира, че писмото няма да се загуби и ще бъде правилно класифицирано като SPAM или надеждна кореспонденция.
“През пролетта забелязахме, че през седмицата след обявяването на извънредното положение е отчетен ръст в блокираните SPAM писма – близо 20% спрямо предходната седмица (9-15 март). Освен това блокираните SPAM писма по темата за коронавируса отбелязаха ръст с 11% през първата половина на март в сравнение с първата половина на февруари 2020 година. Това беше само началото на една тенденция, която продължава и до днес. Ето защо нашият екип е насочил голяма част от усилията си към това да защитава имейл кореспонденцията на своите клиенти чрез блокиране на SPAM, фишинг имейли, както и злонамерени пренасочвания с цел измами.” – споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.