През последните месеци на тежка икономическа криза интернет се очерта като една от малкото възможности за ръст на икономиката и броят на компаниите, инвестиращи в този сегмент, се увеличава всеки месец, сочат данни на СуперХостинг.БГ. Нещо повече – според представители на хостинг компанията, глобалната мрежа е също и сред онези браншове, които предоставят най-лесна възможност за старт на начинаещи предприемачи, които не разполагат със сериозни финансови средства, но имат желание да започнат бизнес.
„Интернет е сфера, в която нов бизнес проект може да бъде стартиран с минимални средства и въпреки това той скоро да се превърне в глобална тенденция. Това е така, защото в сегашния преходен период от индустриално към информационно общество навиците се променят бързо и предприемачите, уловили посоката на тази промяна, често натрупват сериозно състояние. Дори и в малък пазар, като българския, през последните години видяхме не един и два примера за проекти, създадени с минимални средства и чист ентусиазъм, които след това бяха продадени за петцифрени и шестцифрени суми“ – посочва Любомир Русанов, управител на СуперХостинг.БГ.
Възможностите са много, а нови пазарни ниши в интернет се появяват всеки ден, което означава, че всеки от нас би могъл да се възползва и да промени живота си, залагайки на онлайн предприемачеството. Въпросът обаче е как да направим това и кои са онези пазарни ниши, които могат да ни гарантират успех. СуперХостинг.БГ предлага осем идеи за онлайн бизнес, които не изискват сериозни инвестиции, а същевременно могат да донесат висока възвръщаемост.
Електронен магазин
Този сегмент със сигурност е един от най-бързо развиващите се онлайн браншове, а очакванията на различни анализатори са той да е сред най-успешно преминалите през кризата технологични сектори. Предимствата на онлайн магазините са десетки, като започнем от лесния старт, ниските първоначални разходи, в сравнение със стартирането на традиционен офлайн търговски обект, възможността да достигнете лесно до много по-голяма аудитория, липсата на географски ограничения, както и значителните удобства за потребителите. Разбира се, от особена важност е типът стоки, които ще продавате, както и добрата логистика. Със сигурност обаче залагайки на електронната търговия, вие вече имате на своя страна една възходяща пазарна тенденция.
Уеб базирана Flash игра
Създаването на flash игра и позиционирането й в уеб, където тя да е достъпна безплатно за всички желаещи, на пръв поглед не изглежда особено печелившо. Ако тази игра е интересна и успеете да я превърнете в навик за хиляди отегчени офисни служители или пък тийнейджъри, обаче вероятността да ви се изплати, нараства значително. Просто защото навсякъде, където има голям брой потребители, се появяват и рекламодателите. На последните вие можете да предложите не само тривиални банери на сайта, но и да ги комбинирате с реклама вътре в самата игра (in-game advertising) под формата на различни послания, бонуси или други опции, брандирани с името на рекламодателя.
Блог
Блогове в България има много, но до този момент примерите с печеливши такива проекти се броят на пръсти. Истината е, че повечето от техните автори всъщност не се интересуват от възможностите за печалба и често имат съвсем различни приходоизточници, а блогването им е по-скоро хоби или възможност да изразят своята обществена позиция по различни въпроси. Ако все пак сте решили да превърнете своя блог в бизнес, бихме ви препоръчали да фокусирате проекта си в конкретна ниша и да забравите за постингите от типа „Тази сутрин закусих“ или „Тази сутрин не закусих“. Постарайте се да създавате добавена стойност с всеки свой материал, превръщайки блога си в мястото, където потребителите ще могат да получат една независима гледна точка. А когато решите да публикувате реклами, имайте предвид, че това трябва да бъде направено внимателно и без да дразни, защото читателите на блогове са сред най-критичните към реклама уеб потребители.
Видео блог
Какво ви е необходимо? Само една любителска камера, приятели, които имат свободно време, малко технически познания и добра идея. Измислете интересен сюжет, създайте на негова база любителски клипчета със своите приятели, направете си елементарен сайт (и WordPress блог ще свърши работа) и публикувайте на него регулярно вашите видео истории. Ако успеете да ги направите достатъчно известни, отново следват разговори с рекламодатели, които да популяризират своите продукти или услуги на вашия сайт, а защо не и в самите сюжети на клипчетата. Там могат да се появят например брандирани мобилни телефони, гейм конзоли, напитки, вафли и разнообразни други продукти.
Уеб комикс
Времето на традиционните хартиени комикси отмина! Ако измислите интересна история и можете да я нарисувате добре, вие бихте могли да публикувате вашия комикс на създаден за целта уебсайт, позволявайки на читателите да го разглеждат безплатно. След като проектът натрупа популярност и броят на потребителите, очакващи с нетърпение всеки нов епизод, нарасне достатъчно, отново може да се възползвате от описания по-горе бизнес модел с привличане на рекламодатели. С течение на времето, ако образите, които сте създали, станат особено популярни, бихте могли да предлагате и различни брандирани продукти с тях.
Нишов медиен сайт
Новинарски сайтове днес има много, особено в сегмента на националните политически и икономически новини и ако стартирате поредният такъв проект, ще се окажете в конкуренция с десетки силни издания. Съществуват обаче редица ниши и ресори, в които няма нито един развит уеб проект. Липсват например новинарски сайт за пазара на аутсорсинг, уеб медия за бедствия, кризи и аварии, такава с локализирани новини от Студентски град в столицата или от Бизнес Парк София. Всичките тези сфери си имат своите аудитории, които лесно могат да се превърнат във ваши редовни читатели.
Сайт за споделяне
Напоследък този тип интернет проекти никнат като гъби. Въпреки това, на пазара винаги има място за хубав нов сайт, който има собствен стил и задоволява едно основно желание на потребителите – да изразяват себе си. Залагайки на концепцията User Generated Content (съдържание, генерирано от потребителя), не само давате свобода на посетителите да бъдат същевременно и автори във вашия сайт, но и спестявате ресурс, необходим за ежедневното публикуване на новини, видео, снимки и др.
Поддържащи дейности
Един от най-младите предприемачи в света – тийнейджърката Ашли Коулс от Детройт – прави цяло състояние, като предлага на други млади хора услуги по оформление на техните страници в социални мрежи. Това е само един пример как човек може да направи милиони, вършейки това, което другите около него нямат желание, време или познания да направят. Услуги по създаване на блогове в WordPress, групи в популярните социални мрежи, поддържане на микроблог канали, покупки на стоки през eBay – това са все лесни за усвояване дейности, които един млад човек може да научи за броени часове и които биха могли да се превърнат в хубав приходоизточник, ако ги прави за другите.