Норвегия планира да пусне електрически пътнически самолети, като още следващата година ще закупи такива. Осло обяснява своето желание с това, че иска да подпомогне забавянето на изменението на климата. Страната се основава на своя успех относно данъчните облекчения, които допринесоха за това Норвегия да стане световен лидер в продажбите на електромобили. Държавната компания Avinor, която ръководи 45 летища в цяла Норвегия, обяви, че преминаването към самолети, които се захранват с батерия би могло да насърчи компании като Airbus и Boeing да работят по развитието на електрически и хибридни технологии, съобщи Ройтерс.
„Според мен няма съмнения, че до 2040 г. полетите на къси растояния в Норвегия ще се извършват изцяло от електрически самолети“, каза Дъг Фолк-Педерсен, ръководител на Avinor пред журналисти по време на конференция за авиацията в Осло. „Airbus каза, че се нуждае от потребители и от пазар, а ние можем да предложим и двете“, продължи той. „Разбира се, на тях им трябва по-голям пазар и повече потребители. Но все някой трябва да направи първата крачка.“
Той поясни, че Норвегия е планинска страна с население от 5 милиона души, а градовете са разположени между отдалечени фиордове. Електрическите самолети биха били идеални за такава страна, защото тяхното ускорение е по-бързо от това на традиционните самолети.
Ройтерс припомня, че към момента обаче електрическите самолети имат сериозни проблеми с тежестта, тъй като батериите са обемисти, а пространството е ограничено. Първите електрически самолети прелетяха над Ламанша през юли, 2015 г. Един от тях беше Airbus E-Fan, пише infostock. „Възможно е до една-две години да обявим търг за закупуване електрически самолети“, каза Фолк-Педерсен, като добави, че търгът вероятно ще бъде за от 5 до 15 самолета с места между 12 и 50.
Норвежкият министър по транспорта обяви, че Осло ще се опита да повтори своя успех с електромобилите, който бе подкрепен от въведените данъчни облекчения и други бонуси като безплатно паркиране и безплатни пунктове за презареждане. Миналата година повече от половината нови коли, продадени в Норвегия, бяха електромобили или хибриди. Това е най-високият резултат в света. Той обаче призна, че „когато говорим за самолети, захранвани от акумулаторна батерия, несъмнено повечето хора имат скептично отношение.“
В политическата си платформа, изготвена през януари, дясноцентристкото правителство на Норвегия насърчи Avinor да работи в посока към използване на електрически самолети за своите търговски превози и употребата на биогорива.
Норвегия, която е най-голямият производител на петрол и газ в Западна Европа, се мъчи да намали емисиите си на парникови газове, които през 2016 г. бяха 3% повече от тези през 1990 г.
Ройтерс припомня, че през ноември, компаниите Airbus, Rolls-Royce и Siemens обединиха усилията си, за да разработят хибриден електрически двигател. А през октомври новообразувано предприятие в Сиатъл, което бе подкрепено с рисков капитал от Boeing и JetBlue Airways Corp, също обяви плановете си до 2022 г. да предложи на пазара хибриден елетрически самолет с капацитет до 12 пътници.