Норвегия въвежда възрастови ограничения за социалните мрежи

Правителството на Норвегия предлага промени в Закона за личните данни, които ще въведат възрастова граница от 15 години за използване на социални мрежи в страната. Според премиера Юнас Гар Стьоре, технологичните гиганти злоупотребяват със социалните медийни платформи и влияят отрицателно на мисленето и критичността на младите потребители. Той подчерта, че децата трябва да бъдат защитени от вредно съдържание и че е необходима политика в тази насока.

В момента лицата, които се регистрират в социалните мрежи, трябва да дадат съгласие за събирането на личните им данни. Сегашната възраст за съгласие е 13 години, но правителството планира да я увеличи на 15 години. Министърът по въпросите на децата и семейството Херсти Топе отбеляза, че родителите не могат да се справят сами в битката с технологичните гиганти и че е необходимо по-строго законодателство. Според нея половината от днешните 9-годишни деца използват социални мрежи, което може да е вредно за тяхното развитие.

Предложението ще обхваща и други услуги, които събират лични данни, включително абонаменти за платформи като “Нетфликс”. Плановете предвиждат обществено обсъждане и приемане на необходимото законодателство възможно най-скоро. Министърът на научните изследвания и висшето образование Кари Неса Нордтун предупреди, че много деца под 13-годишна възраст прекарват тревожно много време в социалните медии и че възрастовите ограничения често се пренебрегват.

Министерството по въпросите на децата и семейството работи с други ведомства за намиране на начини за по-строго регулиране на възрастовата граница. През тази есен правителството ще представи бяла книга за безопасно дигитално детство и ще разгледа как да въведе възрастова граница като част от мерките за защита на децата.

Това не е първият път, когато Норвегия предприема мерки за контрол на съдържанието и потребителите в социалните мрежи. През юни страната прие закон, задължаващ създателите на съдържание да разкриват, когато са редактирали снимките си. През следващия месец норвежкият орган за защита на данните нареди на “Мета” да спре показването на персонализирани реклами в “Инстаграм” и “Фейсбук” без съгласие на потребителите.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *