През 2017 г. в приемните на Националния осигурителен институт (НОИ) са издадени над 150 000 персонални идентификационни кодове (ПИК).
Това показват окончателните данни за ползваемостта на електронните услуги на институцията през миналата година, съобщиха от пресцентъра на НОИ. Статистиката сочи, че средномесечно 12 625 души са посетили офисите на НОИ и са поискали да им бъде издаден такъв код.
ПИК се издава на момента във всяко териториално поделение на институцията, само срещу представяне на личната карта. Защитеният достъп до електронните услуги на НОИ е факт от 2005 г., когато на всички осигурени беше изпратен еднократно ПИК. Общият брой на пожелалите след това да имат такъв достигна 1 милион в средата на миналата година.
ПИК на НОИ предоставя лесен, удобен и безплатен начин за ползване на редица електронни справочни и административни услуги на НОИ през интернет страницата на института. Чрез него осигурените могат без да посещават офисите на институцията да получат персонални справки, които са свързани с достъп до личните им данни. По интернет те могат да следят осигурителния си статус и дали работодателят им начислява дължимите осигуровки.
Ако им предстои пенсиониране, потребителите могат да проверят наличната информация за натрупания си осигурителен стаж и доход, както и да изчислят прогнозния размер на пенсията си.
В случай че са останали без работа или са в отпуск по болест или по майчинство, чрез своя ПИК хората могат дистанционно да следят дали им е отпуснато полагащото им се обезщетение и дали същото е изплатено.
Освен това имат възможността да проследяват постъпилите данни за издадени болнични листове и кои документи за тяхното изплащане са вече налични в НОИ, припомнят от НОИ.
С ПИК може да се подаде заявление по електронен път за извършване на редица административни услуги, да се зададе актуален въпрос или да се подаде сигнал или жалба, изискващи достъп до лични данни, чрез контактните форми.