Електромобилността в България вече се развива на индустриално ниво. Секторът на електромобилността вече се оформил, като се произвеждат зарядни станции, електрически велосипеди и мотопеди, работи се и в посока да има производство на електрически автобуси. Това отчетоха от Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) на пресконференция, на която браншовата организация представи резултати от дейността си.
Нараства значително броят на електромобилите в България, като техният ръст е от порядъка на Илия Левков, председател на ИКЕМ.
„Масивите на КАТ са отворени, но не са достатъчно структурирани относно видове и марки електромобили“, каза Левков, като допълни, че официалните данни не отразяват реалния брой електромобили в България, който според клъстера доближава 2500.
От клъстера прогнозират 200 до 300% ръст на месечна база на електромобилите в страната. За хибридните коли той ще се запази стабилен от порядъка на 120%.
От ИКЕМ отчитат и че сравнително малко от собствениците на електромобили в страната се възползват от възможността да вземат стикер за безплатно паркиране.
Нараства и броят на зарядните станции за електромобили. Към момента в страната са общо 80, като предстои разкриването на нова мрежа на Столична община, финансирана по европейска програма. Първата зарядна станция ще бъде открита скоро до НДК, каза Боян Захариев, член на борда на Директорите на ИКЕМ.
Самият ИКЕМ също работи по своя мрежа. В нея зареждането ще е безплатно, за да се популяризира използването на електромобили. По думите на Захариев България вече е на ключово място що се отнася до електромобилността на Балканите, наред с Румъния.
„Двете страни се развиват паралелно. В България има 80 зарядни станции, в Румъния 78. Двете страни си сътрудничат за развитието на общи проекти“.
Клъстерът работи и за подготовката на професионални кадри в областта на електромобилността, като си сътрудничи с 5 гимназии и 3 университет в страната и има разкрити паралелки и специалности с такава насоченост.