Зимата вече чука на вратата, макар и температурата на околната среда все още да си остава предимно есенна. Затова решихме да се завърнем към една вечно актуална тема за водачите на автомобили, а именно колко ампера са ни необходими, за да вдигнем падналия си акумулатор.
Процесът по подаване на стартов ток е колкото опростен, толкова и деликатен, така че няма да се спираме на него в подробности, а само ще припомним някои ориентировъчни числови стойности за големината на електрическия заряд, достатъчна да ни свърши работа и да възроди батерията на автомобила за нов живот.
Колко ампера са необходими за стартиране на акумулатор?
Най-общо казано, амперажът зависи от размера на превозното средство и двигателя му. Малките коли имат нужда от не повече от 200 ампера. Повечето автомобили със средни габарити изискват около 400 – 600 ампера. За по-големите устройства обаче може да се наложат повече от 1000 ампера. За стартиране на камион например са необходими приблизително 1500 – 2000 ампера.
Тези номинални стойности на усилвателя се определят от две измервания: CA (ампери при завъртане) и CCA (ампери при студено завъртане), които се използват за различни температури на околната среда. Конкретните им стойности за всеки автомобил са отпечатани на етикета на акумулатора, заедно с други негови основни свойства.
Други фактори, които оказват влияние върху числовата стойност на необходимите ампери
Някои характеристики на околната среда могат да повлияят в посока намаляване или увеличаване на горепосочените стойности. Примери за такива са:
- Вискозитет на горивото – стартиране на двигател при по-нисък вискозитет е по-лесно и стойността на ампеража може да се намали;
- Температура на въздуха – ниската температура замразява горивото и ще имате нужда от повече ток, за да задействате системата;
- Тип на двигателя (дизелов, бензинов и други) – при равни други условия дизеловата кола консумира повече ампери от бензиновата;
- Ниво на напрежение по веригата.