Че има проблем с обслужването на трите мобилни оператора в България, едва ли някой днес може да отрече. Навсякъде в нета могат да се открият истории като тази за бабата, която имала да плаща 2000 лв. на телеком, защото е подписала договор, без да знае или за агресивни сейлс служители, които не ви оставят да си платите сметката, без да ви оферират с обещания за “подаръци”, граничещи с лъжи.
Поредният пример за отношението на телекомите у нас към техните клиенти е съобщението на Комисията за защита на потребителите (КЗП), че е установила наличието на една и съща неравноправна клауза в общите условия на срочните договори и на трите оператора.
“Уговорката предвижда клиентите да заплатят прекомерно висока неустойка – всички месечни такси до изтичане срока на договора, в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина. Така, например, когато потребителят пожелае да прекрати договора дори поради: лошо качество на услугите, неправилно или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, промяна на адреса за ползване на услугата и невъзможност от страна на телекома да я достави на новия адрес или при други, подобни на посочените дотук обективни обстоятелства, потребителят бива задължаван на базата на въпросната неравноправна клауза да заплати на оператора необосновано висока неустойка. Така уговорената неустойка, включена в договорите на телекомите, е изцяло санкционна и излиза извън предвидените по закон присъщите функции на неустойката – обезпечителна, обезщетителна и санкционна, които трябва да са налице едновременно.” – става ясно от съобщение на комисията.
От ведомството посочват, че в конкретния случай клаузата попада в хипотезата на текст от Закона за защита на потребителите (чл.146 ал.2), който се отнася за предварително изготвени клаузи, върху чието съдържание потребителят не е имал възможност да влияе. В този смисъл клаузите, предвиждащи, че в случай на прекратяване на срочен договор по инициатива на потребителя и независимо от основанието за това, то той дължи неустойка в размер на всички месечни абонаментни такси, дължими до изтичане срока на договора, са неравноправни, тъй като принудително обвързват потребителя и водят до явно неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.
КЗП е изпратила писма до трите мобилни оператора, с които им е представила направените бележки и им е дала препоръки за коригиране на цитираните неравноправни клаузи в определени срокове. “Телекомите не се съобразиха с препоръките, поради което КЗП завежда колективни искове срещу тях за прогласяване на въпросните клаузи за нищожни” – посочват още от институцията. PixelMedia.bg ще продължава да следи случая и да ви информира за неговото развитие.