Над 60% от пълнолетните българи смятат, че употребата на алкохол преди шофиране трябва да бъде абсолютно забранена. Това сочат данните от ново национално представително проучване на агенция ЕСТАТ, финансирано от „Каменица” АД и проведено в рамките на кампанията „Алкохолът е лош шофьор”, която стартира днес за шеста поредна година.
Официалното начало на инициативата дадоха Н.П. г-жа Аник ван Калстер, посланик на Кралство Белгия в България, представители на Министерството на вътрешните работи, включително главен комисар Антон Антонов, началник отдел „Пътна полиция” към на ГД „Национална полиция”, МВР. Домакин на събитието бе г-н Антон Карлов, изпълнителен директор на „Каменица” АД.
Сред официалните гости бяха и главен инспектор Красимир Костов и главен инспектор Бойко Рановски от „Пътна полиция”, както и г-н Евгений Градинар, заместник-изпълнителен директор на София Франс Ауто (официален вносител на Peugeot за България).
Присъстваха още представители на партньорите на кампанията от БЧК, СБА, ДОККПБДП и лицата на тазгодишното издание на инициативата – Екатерина Стратиева, рали пилот № 1 в света сред жените и Петър Гьошев, един от най-успешните български рали състезатели сред мъжете.
Водещ на събитието бе Захари Бахаров.
Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” се организира от „Каменица” АД и е част от дългосрочната социално-отговорна политика на компанията. Тя акцентира върху една от най-важните обществени теми, свързани с пътната безопасност – консумацията на алкохол преди шофиране и отговорното поведение на пътя.
През 2013 г. за първи път в рамките на кампанията беше проведено национално представително проучване върху нагласите към шофирането и употребата на алкохол. Резултатите оповести Антон Карлов. Според данните 84% от анкетираните смятат, че алкохолът е една от основните причини за ПТП в България, с което страната ни се нарежда на второ място след неспазването на правилата за движение. Близо 60% от жителите на големите градове у нас имат познат, чието свидетелство за управление на МПС е отнемано заради шофиране след употребата на алкохол, а 47% твърдят, че са се возили в автомобил, чийто водач е пил.
„Едва малко над една трета от участниците в проучването смятат, че знаят какви наказания се предвиждат за шофиране в нетрезво състояние, но в действителност този процент е дори по-малък”, заяви Антон Карлов.
По данни на отдел „Пътна полиция” към ГДНП от началото на годината пътните инциденти, при които е установена консумация на алкохол са 550, като 179 от тях са тежки. Ранени са 245 души, а загиналите в тях – 11.
На официалното откриване на кампанията Петър Гьошев и Екатерина Стратиева влязоха в ролята на ВИП шофьори на официалните гости и медии, които имаха възможността, возейки се в автомобил, да тестват специалните „алкохолни” очила, които симулират наличието на различна концентрация на алкохол в кръвта. Чрез този нестандартен тест гостите на събитието успяха да усетят негативното въздействие на алкохола върху техните възприятия в напълно реална и безопасна за тях среда.
„Алкохолните” очила ще могат да изпробват и жителите на Варна и Бургас (19-20 октомври), Пловдив и Благоевград (26-27 октомври), Русе и Шумен (2-3 ноември), където тази година ще се проведе кампанията „Алкохолът е лош шофьор”.
Целта на тестовете с „алкохолните” очила е да даде възможност на всеки участник в инициативата да разбере как съответното количество алкохол променя реакциите му и го прави неспособен да шофира.
На централни места в посочените градове жителите им ще могат да се включат в интерактивните игри на кампанията, като ще имат възможност с поставени „алкохолни” очила да напишат SMS от мобилния си телефон, да управляват дистанционно мини-кола и да се включат в други предизвикателства.
В София, Бургас, Варна и Пловдив всички желаещи ще могат да участват в нестандартни пътни тестове, като с алкохолните очила се повозят в градския автомобил Peugeot 208, както и в новия модел 308, чиято премиера бе преди броени дни на международното изложение във Франкфурт. Автомобилите за нестандартните пътни тестове с „алкохолните“ очила са осигурени от официалния партньор на кампанията – София Франс Ауто.
Всички участници в инициативата, които имат навършени 18 години ще участват в томбола за спечелване на скутер Peugeot, след като отговорят правилно на въпроси, тестващи знанията, които са придобили по време на кампанията.
Тази година „Алкохолът е лош шофьор” се провежда с подкрепата на Министерството на вътрешните работи, Посолството на Кралство Белгия у нас, Съюза на българските автомобилисти, Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасност на движение по пътищата (ДОККПБДП) и Българския червен кръст. Основен корпоративен партньор на инициативата е Peugeot.