Ако преди няколко години малцина можеха да прогнозират с точност как ще се разширява ИТ Вселената занапред, днес нещата изглеждат още по-непредвидими.
През 2002 група ентусиасти създават мрежа за комуникации между приятели, която наричат Friendster. Само за първите няколко месеца от пускането и регистрираните потребители вече са над 3 милиона и всички очакват сайтът да се превърне в една от най-масовите социални мрежи в света. Днес, обаче Friendster е съсредоточен потчи изцяло в Азия (90% от целия трафик на мрежата идва от континента), а неговото място успешно заемат конкуренти като Facebook и MySpace.
През 2005 Google пускат услугата за свободно видео споделяне Google Videos, която се надяват да популяризират бързо. Само година по-късно, обаче компанията купува независимата мрежа YouTube и това се оказва решаващо за краха на Google Videos.
През 2008 ИТ светът кипи от догадки за предполагаемото придобиване на Yahoo от Microsoft. В крайна сметка се стига само до сделкa, засягаща новата търсачка на Microsoft – Bing и рекламните услуги при търсене в Yahoo!. През 2011, обаче компанията от Редмънд изненада всички като обяви намерението си да купи VoIP гиганта Skype.
MySpace също претърпя сериозни трусове и след постоянни драматични спадове се преориентира към развлекателния бизнес – вероятно фокусирайки се върху все по-нарастващия дял на мобилния интернет.
В няколко интересни инфографики агенцията за интерактивен дизайн JESS3 представя своето виждане за състоянието на социалните мрежи и услуги в момента и процента на мобилните потребители в тях. Ето част от фактите:
– 5.3 милиарда мобилни устройства се използват в цял свят. Това отговаря на 77% от населението на Земята.
– 21.8% от тях са смартфони (и колкото и да е невероятно списъка се оглавява не от Apple, а от Nokia)
– 629 милиона са регистрираните потребители във Facebook. От тях 250 милиона ползват мобилен достъп до сайта. Въпреки това, услугата с най-много потребители продължава да бъде Skype.
– 480 милиона потребители има и китайската социална мрежа Qzone от пускането си през 2005 досега.
– Hotmail продължава да доминира сред мейл клиентите с 364 милиона потребителя, но потребителите на Gmail непрекъснато се увеличават
– “професионалната” социална мрежа LinkedIn.com бележи значителен ръст – спрямо миналата година регистрираните потребители са се увеличили с 40 милиона