Покриването на риска от избухване на пожар е сред ключовите фактори за успеха на всеки център за данни, а като се има предвид предвид, че броят на клиентите на такива комплекси непрекъснато се увеличава, можем да очакваме, че всеки случай на пожар занапред ще има дори още по-голям обществен отзвук.
Наблюденията показват, че в родните центрове за данни делът на българските клиенти расте непрекъснато, което е добър признак. При икономика в криза услугите на центровете за данни са един чудесен инструмент за намаляване на оперативните разходи и елиминиране на капиталови инвестиции. Този модел предоставя добри възможности за стартиране на нови проекти и компании в областта на IT услугите без риск, както и за навлизане в чужди по-стабилни пазари с родни услуги.
За съжаление, в стремежа да се пестят все повече разходи, драстично се подценява правилният избор на подходящото съоръжение за колокация на сървърите. Съществуват помещения, където е покрит рискът от прекъсване на свързаността, но не и останалите рискове. Наличието на свързаност и желанието да имаме повече обещан капацитет е необходимо, но крайно недостатъчно условие.
Ето няколко съвета за противопожарна защита, предоставени от Росен Маринов, изпълнителен директор на Daticum, първия български център за данни от най-високото четвърто ниво на стандарта за категоризация TIA-942:
Противопожарната система в център за данни не трябва да използва вода
В този тип комплекси, за гасене на пожари се използват различни видове газ, като най-популярните са FM200 и аргонит, които могат бързо да потушат огъня, без обаче да повредят оборудването. Използването на вода в центрове за данни е абсолютно противопоказно и ако се налага пожарната да се намеси, тя трябва да бъде информирана.
Системите са напълно автоматизирани
В центровете за данни от висок клас работи алармена система, която в случай на пожар сигнализира за няколко секунди до минута, че персоналът трябва да се евакуира от помещението, след което автоматично започва изпълването с газ. Автоматизацията спомага да бъде елиминиран рискът от човешка грешка, който често е ключов проблем в системите за сигурност. Задължително е наличието на резервна система за принудително изпускане на газта, в случай че известителната система е отказала в неподходящия момент.
Непрекъсваемост на услугите
След като автоматичната система за пожарогасене прекрати работата си, причинителят на пожара се изключва, без останалите услуги в центъра за данни да бъдат спирани или в най-лошия случай, това може да стане за период от няколко минути. При всички случаи прекратяването на работата на центъра за няколко дни или унищожаване на живо оборудване е недопустимо за подобен тип комплекси.
Всеобхватност на пожарогасителната система
Автоматизираните противопожарни системи в центровете за данни от висок клас са създадени така, че да могат да работят както в самите помещения, така и под повдигнатите подове, над таваните и във всички други места, където е възможно да избухне пожар. Навсякъде са инсталирани датчици за пожароизвестяване и системи за подаване на газ.
Двойно подсигуряване
Всеки риск за непрекъсваемостта на услугите в един център за данни трябва да е покрит поне двойно, а някои от най-критичните – тройно и четворно. Затова в центровете от висок клас е предвиден и отказ на автоматизираната противопожарна система, при който тази функция се поема от хората. И в този случай обаче отново се използва ръчна система за гасене с газ, а не с вода, като непрекъсваемостта на услугите отново е гарантирана.
„Инвестицията в автоматизирана противопожарна система не е малка, но един център за данни не може да си позволи да не е покрил всички основни рискове за функционирането на оборудването в него. Такива рискове са заплахите от избухване на пожар, от спиране на ток, от наводнение, мълнии и статично електричество, рязане и кражба на кабели, срив в охладителната система, срив в доставчици на свързаност, отказ на UPS, дефекти в оборудването и много други. Именно в тяхното покриване е част от добавената стойност, която един център за данни предлага на своите клиенти. В крайна сметка компаниите, които вземат решение да използват такъв център, не го правят просто защото имат нужда от свободно място за своето оборудване, а защото очакват висока степен на защита на своите данни и услуги, каквато самите те не биха могли да си осигурят на приемлива цена.“ – добавя Росен Маринов, управител на Daticum.